Nadal czekamy na oferty w przetargu dot. Rail Baltica. Dużo pytań
Do 28 czerwcaprzesunięto termin składania ofert w przetargu na odcinek Czyżew-Białystok RailBaltica.
O prawie miesiąc – do 28 czerwca – PKP PLK przesunęły terminskładania ofert w przetargu na budowę 71 km odcinka Czyżew-Białystokmiędzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Oferty miały być otwarte 30 maja.
Główny powód zmiany terminu to duża liczba pytań od firmzainteresowanych udziałem w przetargu – poinformowała PAP w środę Magdalena Janusz zespołu prasowego PKP PLK SA.
Dodała, że do Krajowej Izby Gospodarczej wpłynęło także wostatnich dniach odwołanie, którego skutkiem będą zmiany w przetargowejspecyfikacji istotnych warunków zamówienia, ale nie podała jakie.
To drugi przetarg, w którym ma być wyłoniony wykonawca tejinwestycji. Postępowanie było ogłoszone pod koniec marca 2019 r. Pierwszyprzetarg unieważniono w grudniu 2018 r, bo proponowane przez firmy ofertycenowe o ok. 500 mln zł brutto przekraczały wartość zamówienia – informowałoPKP PLK SA.
Międzynarodowa trasa E75 Rail Baltica jest największąinwestycją kolejową w Podlaskiem, wcześniej były realizowane odcinki wwojewództwie mazowieckim. Odcinek Czyżew-Białystok jest ostatnim fragmentemwymagającym modernizacji na trasie Warszawa-Białystok.
Ogłaszając przetarg na odcinek Czyżew-Białystok prezes PKPPLK informował w marcu w Białymstoku, że inwestycja zakłada możliwość jazdypociągami osobowymi z prędkością do 200 km/h (wcześniej zakładano prędkość 160km/h). Zakładany czas podróży pociągiem na trasie Warszawa-Białystok miałbywynieść po zakończeniu inwestycji „maksymalnie półtorej godziny”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prezes PKP PLK mówił też wtedy, że do prędkości 200 km/hbędzie dostosowana sieć trakcyjna, obiekty inżynieryjne, zlikwidowane wszystkieprzejazdy znajdujące się w poziomie szyn, rozjazdy. PKP PLK nie podawaływartości zamówienia.
„W związku z planowanym zwiększeniem prędkości dlaruchu pociągów pasażerskich na odcinku Czyżew–Białystok, obecnie jestprowadzone postępowanie przetargowe na wykonanie analizy układu zasilania natej trasie. Otwarcie ofert zaplanowane zostało na 5 czerwca. Planowany terminwykonania analizy to 3 miesiące od momentu wyłonienia wykonawcy” -poinformowała Janus.
PKP PLK przypominają, że na odcinku Czyżew-Białystok będzieprzebudowanych osiem mostów kolejowych, największych z nich na rzece Narew ma200 metrów. Powstanie 19 skrzyżowań dwupoziomowych i 10 przejść podziemnych.Będzie nowy przystanek Białystok-Zielone Wzgórza, przebudowane będą perony na12 przystankach i sześciu stacjach. „Bezpieczne podróże zapewni nowoczesnelokalne centrum sterowania ruchem kolejowym w Białymstoku. Wzrośnie równieżbezpieczeństwo, na skrzyżowaniu dróg i torów” – podkreśliła Janus. PKP PLKzakładają, że inwestycja będzie zakończona pod koniec 2022 r.
Rail Baltica to transeuropejski korytarz transportowy, któryłączy kraje nadbałtyckie z Polską i innymi krajami UE. W Polsce Rail Baltica to341 km od Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach.
„