Na wakacjach (cz. 4): Karsznice – zapomniany dom parowozów
inforail
19.07.2011 14:45
Na wakacjach (cz. 4): Karsznice – zapomniany dom parowozów
Zduńska Wola Karsznice –każdemu, kto choć trochę interesuje się koleją nazwa ta kojarzy się jednoznacznie. Z lokomotywownią i węzłową stacją kolejową, ważną głównie w ruchu towarowym. Nie każdy jednak wie, że tuż obok rzeczonej lokomotywowni znajduje się skansen. Dziś już właściwie pseudo skansen, który jednak warto odwiedzić.
Karsznice to obecnie osiedle Zduńskiej Woli –miasta położonego w centralnej Polsce, w województwie łódzkim, w odległości około 45 km od Łodzi. Sam skansen znajduje się nieco na uboczu miasta, na jego południowo –wschodnim krańcu. Wejście do niego jest wyjątkowo proste. Nie trzeba płacić, wystarczy na bramie okazać dowód osobisty. To chyba jedno z nielicznych kolejowych miejsc, gdzie można bez problemu wejść i to tylko na dowód. Dlaczego tak jest? Czy ta symboliczna złotówka nie przyda się na puszkę farby? Odpowiedzi na te pytania będziemy szukać. Skansen jest mimo swojego na pozór niezbyt zachęcającego wyglądu dość dobrze zaopatrzony w eksponaty. Część z nich stanowi własność Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, cześć prawdopodobnie miasta Zduńska Wola. Dodatkowo przy niewielkim nakładzie sił można podpatrywać ciągle czynne lokomotywy PKP Cargo, które stacjonują i są naprawiane w ciągle przecież czynnej karsznickiej szopie.
Co warto zobaczyć? Na terenie skansenu uwagę zwracają przede wszystkim parowozy, niestety wszystkie nieczynne i w większości w stanie dalekim od ideału: Ty246-22 'Truman’, Ty51-1, Tr21-53, Ty42-9, Ty2-702, Ol49-79, TKp-20 'Śląsk’, TKb-10 'Baziel’, TKh-4027 'Ferrum’, Ty43-74, Pt47-93, TKt48-39, Ty45-39 i prawdziwy rodzynek, szerokotorowy parowóz Ty23-273. Są też lokomotywy spalinowe, takie jak SM41-175, SM30-039 i SM03-41 oraz elektrowóz ET21-1. Jest też kolejny rodzynek, wagonik kolejki linowej Gubałówka z 1938 roku, pług odśnieżny, dźwig kolejowy, wagony, m.in. ten wykorzystywany przez hitlerowców do transportu osób oraz inne maszyny kolejowe. Niestety, jak już wspomnieliśmy większość eksponatów jest w stanie delikatnie mówić dalekim od ideału. Na szczęście iskierką nadziei mogą być doraźne remonty, będące w praktyce odmalowaniem i częściowym usunięciem rdzy z kilku parowozów. Napotkany na miejscu pracownik firmy, która na zlecenie miasta prowadzi prace, nazwijmy to konserwatorskie, nie daje jednak powodów do bycia optymistą. Odnowione zostaną bowiem jeszcze tylko dwa eksponaty, Prace zakończą się w lipcu. Co dalej ze skansenem i do kogo on tak naprawdę należy? –postaramy się ustalić. Do tematu na łamach InfoRail na pewno wrócimy.
Będąc w Karsznicach warto zwrócić także uwagę na odstawione, praktycznie wszędzie, radzieckie, przegubowe lokomotywy ET42. Co ciekawe trzy z nich zostały przywrócone do ruchu. Kolejne dwa mają trafić do Tarnowskich Gór już niebawem. Większość jednak stoi i stanowi pole do popisu dla miejscowych grafficiarzy i chyba już także złomiarzy.
A teraz słów kilka o tym, czego zobaczyć nie można. Nie można mianowicie zobaczyć Izby Historii Skansenu. Jeszcze niedawno do zobaczenia były tam pamiątki związane ze Skansenem. Dziś wszystko zamknięte jest na kłódkę. Przez wybitą szybę widać jakieś eksponaty. Niestety nie wiemy dokładnie co znajduje się w budynku. To też postaramy się ustalić. Oficjalne otwarcie Izby, podobnie jak całego skansenu miało miejsce w 1993 roku, w 60-lecie Zakładu Taboru Zduńska Wola Karsznice. Nie dostępna dla zwiedzających jest także makieta przedstawiająca Zakład Taboru Karsznice, wykonana przez 2 pracowników PKP w ciągu 3 lat. Szkoda!
Zanim osobiście wybierzecie się do skansenu zapraszamy do oglądania zdjęć z Karsznic, wykonanych przez profesjonalistów z www.photoforma.pl. To pierwsze ich zdjęcia w naszym portalu, mamy nadzieję, że nie ostatnie. Na pewno zachęcą Was do odwiedzin Zduńskiej Woli. Warto! Zdjęcia z Karsznic znajdziecie także tutaj.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024