Na wakacjach (cz. 1): Bieszczadzka Kolejka Leśna
inforail
28.06.2011 09:47
Na wakacjach (cz. 1): Bieszczadzka Kolejka Leśna
Zaczęły się wakacje! Sezon turystyczny rozkręca się, szukamy sobie atrakcji. W tym roku na łamach InfoRail postaramy się pomóc w odnalezieniu tych najważniejszych kolejowych miejsc, do których niewątpliwie warto zajrzeć. Na początek naszym zdaniem prawdziwy hit –Bieszczadzka Kolejka Leśna. Jest to obecnie jedna z nielicznych zachowanych i funkcjonujących do dziś polskich wąskotorówek. Mimo, iż każdy przejazd popularnej „bieszczadzkiej ciuchci”cieszy się sporym zainteresowaniem utrzymanie czynnej kolei nie jest takie łatwe. Samorządy nie pomagają –mówi nam kierownik pociągu relacji Majdan –Balnica. Podkarpacie to biedny region, o małym zagęszczeniu ludności. Nie ma podatków, nie ma na nic pieniędzy –dodaje. Rzeczywiście podróżując po Bieszczadach nie trudno zauważyć, że znaczne obszary zajmują lasy. Za to widoki są niepowtarzalne. Krajobrazy te podziwiać można z wagonów wąskotorówki. Kolejka oferuje przejazdy na dwóch trasach, wspomnianej wcześniej Majdan –Balnica –Majdan oraz Majdan –Przysłup –Majdan. Tory na linii prowadzą jeszcze dalej –do Wetliny i w głąb parku narodowego –opowiada ten sam kierownik pociągu. Do parku jednak nie możemy wjeżdżać. Nie zgadzają się na to jego władze –dodaje z nutką rozżalenia.
Kiedyś kolejka robiła dziennie po 5 kursów z drzewem –snuje dalej swoją opowieść. Jeden pociąg mógł przewieźć tyle ładunku co 7 ciężarówek. A dziś wszystko opiera się na transporcie drogowym. Los kolejki był kilka razy zagrożony. Najbardziej chyba w połowie lat 90-tych XX wieku. Wówczas to jej majątek zajął syndyk, który sprzedał na złom znaczną część taboru. Na szczęście nie wszystko. W porę przyszedł na ratunek ówczesny wojewoda krośnieński, który powołał Fundację Kolejki Bieszczadzkiej. Zanim rozpoczęła ona na dobre swoją pracę kolejka nie jeździła przez dwa i pół roku –opowiada dalej kierownik pociągu. Dziś do dyspozycji Fundacji pozostają trzy czynne lokomotywy spalinowe wyprodukowane w Rumunii i jeden parowóz LAS z zakładów Dzierżyńskiego w Chrzanowie. Pociągi rozkładowe prowadzą spalinówki, ale przy odrobinie szczęścia można również trafić na skład złożony z porowozu i dwóch lub trzech wagonów. Dziś kolejka jest pod nadzorem konserwatora zabytków. Dzięki temu mogliśmy wyremontować trochę obiektów. Prace jeszcze trwają, dlatego lokomotywy muszą stać „pod chmurką”–mówi kierownik pociągu. Jakąś deskę ratunku stanowi także sprzedaż powierzchni reklamowej na jednej z lokomotyw. Ta reklama tu nie pasuje, ale z drugiej strony to zawsze jakaś pomoc –opowiada. Problemem jest także brak ludzi. Kto przyjdzie pracować tylko pół roku –zastanawia się. Została nas garstka –starych pracowników, jest kilku młodych, których trzeba wszystkiego uczyć….
Co ciekawe Bieszczadzka Kolejka Leśna nigdy nie wchodziła w skład struktury PKP. Zanim przejęła ją fundacja należała do Lasów Państwowych. Być może to uchroniło ją przed całkowitą zagładą? Warto wspomnieć, że powstała jeszcze w latach 90-tych XIX wieku. Dziś niewątpliwie kolejka jest jedną z największych atrakcji Podkarpacia. Odbudowę i remont taboru i obiektów stacyjny współfinansuje Unia Europejska, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Osi Priorytetowej 6 „Turystyka i kultura”Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 –2013. Dzięki unijnej pomocy udało się już wyremontować kilka wagonów, tzw. „letniaków”.
Informacje praktyczne
Bieszczadzka Kolejka Leśna kursuje na trasach Majdan –Balnica –Majdan, bez zatrzymania na stacjach pośrednich oraz Majdan –Przysłup –Majdan z przystankami w Cisnej i Dołżycy. Czas przejazdu w dwie strony to, w zależności od trasy, około dwóch godzin. W sezonie wakacyjnym kolejka kursuje codziennie według stałego rozkładu jazdy. W przypadku dużego zainteresowania pasażerów istnieje szansa na uruchomienie pociągów dodatkowych. Za bilet w dwie strony trzeba zapłacić od 16 do 20 zł. Przy stacjach znajdują się parkingi, sklepy, bary i stoiska z produktami regionalnymi. Szczegółowe informacje na temat kursowania kolejki i jej historii można znaleźć na stronie www.kolejka.bieszczady.pl .
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024