Na Ukrainie sprawne tylko 4 z 14 pociągów wyprodukowanych przez PESĘ
Koleje Ukraińskie i Pesa Bydgoszcz omówili program współpracy w zakresie przywrócenia do ruchu polskich pociągów z silnikiem diesla. Firma zaprosiła również polskich partnerów do współpracy w ramach projektu City Express. Zostało to ogłoszone przez Prezes Zarządu Ukrzaliznytsia Ivana Yuryka po spotkaniu z Prezesem i kierownictwem Pesy Bydgoszcz S.A.
Według niego obecnie tylko 4 z 14 autobusów szynowych Pesa obsługiwanych przez Koleje Ukraińskie jest sprawnych.
Niektóre z tych pociągów są używane na trasie Ekspresu Boryspol. Dlatego ważne jest, abyśmy przygotowali je jakościowo i z wyprzedzeniem do spodziewanego ożywienia ruchu pasażerskiego, po wznowieniu międzynarodowego ruchu lotniczego - powiedział Ivan Yuryk.
Strony ustaliły, że UZ wraz z producentem przeprowadzą szczegółową ocenę techniczną stanu taboru i opracują optymalny program napraw. Ponadto w ramach bezpośredniej współpracy z Pesą osiągnięto wstępne porozumienie w zakresie szkolenia ukraińskich specjalistów ds. utrzymania pociągów w celu obniżenia kosztów operacyjnych ukraińskiego przewoźnika i lokalizacji napraw w przyszłości.
UZ zaprosiły także polskich partnerów do współpracy w ramach projektu City Express.
Kontynuujemy prace nad projektem City Express, który zakłada integrację kolei z transportem publicznym. Tworzy to jednolitą przestrzeń transportową dla łatwego przemieszczania się mieszkańców dużych miast i ich miast satelickich. Projekt ten został wskazany jako jeden z priorytetów rozwoju infrastruktury kraju. Dlatego UZ prowadzą negocjacje z czołowymi producentami taboru kolejowego w celu znalezienia partnerów- powiedział szef Ukrzaliznyci.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według niego UZ są zainteresowane długofalową współpracą, a priorytetami jest lokalizacja produkcji i wspólne opracowywanie instrumentów finansowych na realizację projektów.
Ponadto polski producent wyraził zainteresowanie planami Ukrzaliznyci w zakresie modernizacji floty lokomotyw oraz, w ramach długoterminowych programów finansowania, pociągów pasażerskich do przewozów międzyregionalnych. Ze swojej strony UZ przedstawi współpracownikom niezbędne wymagania techniczne i przeprowadzi wspólne konsultacje w celu opracowania projektów.
W tym celu została powołana wspólna grupa robocza.