Na trasie Szczecin-Poznań objazd po nasypie
Rozpoczęły się prace przy budowie ponad 400 m nasypu, po którym na czas modernizacji wiaduktu kolejowego koło Krzyża Wielkopolskiego będą jeździły pociągi kursujące między Poznaniem a Szczecinem - poinformowały PKP PLK.
Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK przekazał, że w marcu rozpocznie się przebudowa wiaduktu nad torami linii prowadzącej z Tczewa do Kostrzyna.
Objazd po nasypie
W czasie prowadzonych prac pociągi kursujące pomiędzy woj. wielkopolskim i zachodniopomorskim pojadą mierzącym 415 m objazdem po nasypie ziemnym wzdłuż linii kolejowej Poznań Główny - Szczecin Dąbie oraz konstrukcji stalowej, która powstanie nad linią Tczew - Kostrzyn.
Rozpoczęto już roboty ziemne związane z wykonaniem dodatkowego nasypu - przekazał Śledziński. Wyjaśnił, że objazd zapewni utrzymanie ruchu kolejowego pomiędzy Poznaniem a Szczecinem, dzięki czemu pasażerowie unikną przesiadek do komunikacji zastępczej.
Śledziński poinformował, że stary wiadukt na linii z Poznania do Szczecina zostanie rozebrany. Zastąpi go mocniejszy obiekt, który będzie miał oddzielne konstrukcje dla każdego toru - opisał.
Dodał, że dzięki trwającej modernizacji linii kolejowej z Poznania do Szczecina przebudowano dotychczas perony w 14 miejscowościach, m.in. Rokietnicy, Szamotułach, Choszcznie i Reptowie. "Perony są przystosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. W podobnym standardzie przebudowane zostaną 32 stacje i przystanki" - wyliczył Śledziński.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak przekazał, pociągi na trasie jeżdżą po nowym torze m.in. na szlakach pomiędzy Szamotułami i Pęckowem, Dolicami i Kolinem oraz pomiędzy Słonicami i Choszcznem. "Na odcinkach Miały - Drawski Młyn; Drawiny - Dobiegniew i Dobiegniew - Bierzwnik układany jest nowy tor i montowane urządzenia. Sprawne przejazdy zapewni przebudowa 95 wiaduktów i mostów, m.in. nad Wartą, Notecią i Drawą" - przekazał Śledziński.
Docelowo 160 km/h
Według zapewnień PKP PLK po ukończeniu modernizacji linii E-59 pomiędzy Poznaniem Głównym a Szczecinem Dąbie pociągi będą jeździć z prędkością 160 km/h, dzięki czemu podróż między stolicami woj. wielkopolskiego i zachodniopomorskiego zajmie mniej niż dwie godziny. Przebudowa trasy ma też zwiększyć przepustowość linii.
Warta 4,1 mld zł modernizacja linii E-59 jest realizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego przy udziale funduszy z instrumentu Unii Europejskiej "Łącząc Europę" (CEF). Wartość dofinansowania to ok. 1,8 mld zł. Zasadnicze prace na linii mają potrwać do końca 2022 r.(PAP)