Na trasach z Katowic do Rzeszowa i Krakowa prawie samie Impulsy

inforail
23.11.2017 11:04

O 5 proc. wzrośnie wnowym rozkładzie jazdy, wchodzącym w życie 10 grudnia, liczba kilometrówprzejeżdżanych przez pociągi zamawiane przez woj. śląskie. Na linii Katowice –Gliwice w godzinach szczytu pociągu mają jeździć co ok. 20 minut. Pojawią sięteż nowe połączenia.

Jak poinformował w czwartek urząd marszałkowski woj.śląskiego, w nowym rozkładzie roczna praca eksploatacyjna wzrośnie względemobecnego o ok. 5 proc. Wszystkie pociągi zamawiane przez woj. śląskie przejadąłącznie w ciągu roku ok. 8,9 mln km, z czego ok. 7 mln zrealizują samorządoweKoleje Śląskie, a ok. 1,9 mln – Przewozy Regionalne.

Wśród najważniejszych zmian, na aglomeracyjnym odcinkuKatowice – Gliwice wprowadzona zostanie częstotliwość kursowania co ok. 20minut w godzinach szczytów, czyli między godziną 5.30 a 8.30 oraz 14.00 a17.00. Między tymi stacjami pojedzie ok. 37 par pociągów w ciągu doby, nadaljednak nie będzie kursów nocnych – między północą a godz. 4.00.

Na odcinku Częstochowa – Katowice pociągi osobowe zostanąuzupełnione 3 parami pociągów przyśpieszonych. W kluczowych godzinach wjazdypociągów do Katowic od strony Zawiercia odbywać się mają co 15 minut. Równieżwjazdy porannych i popołudniowych pociągów do Częstochowy mają odbywać się cook. pół godziny. Między Katowicami a Dąbrową Górniczą pojedzie ok. 32 parpociągów w ciągu doby.

Na linii Katowice – Tychy Lodowisko zwiększenie liczbypociągów pozwoli na wydłużenie 30-minutowego taktu rano (do godz.10.00) i popołudniu (do godz. 19.30). Dzięki poprawie stanu linii do Oświęcimia iprzyspieszeniu tam pociągów ich liczba mogła zostać zwiększona z 7 do 9 par wciągu doby. Popołudniami pociągi do Oświęcimia będą odjeżdżały z Katowic cogodzinę. W dni robocze liczba par pociągów na linii Katowice – Sławków – Olkuszzwiększy się z 4 do 6.

Na linii Katowice – Rybnik – Wodzisław Śląski – Bohuminporanny pociąg z Krakowa do Rybnika zostanie przesunięty na wieczór, abyzapewnić powroty z Krakowa oraz odjazdy z Katowic po godzinie 20.00, co pozwoliwypełnić obecną dwugodzinną lukę na odcinku Katowice – Rybnik. Przez przejściegraniczne Chałupki/Bohumin dalej będzie kursowało 6 par pociągów.

Przy współpracy z województwami małopolskim i podkarpackimuruchomione zostaną 3 pary bezpośrednich codziennych pociągów łączącychKatowice z Rzeszowem, spośród których 1 para dotrze do Rybnika. Na remontowanymodcinku Katowice – Kraków liczba połączeń zwiększy się z 6 do 9 par w dobie.Wszystkie pociągi do Rzeszowa oraz prawie wszystkie do Krakowa będą obsługiwanetaborem zakupionym w ramach projektu Południowej Grupy Zakupowej.

Wszystkie pociągi na linii Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec– Zwardoń będą w nowym rozkładzie kursowały codziennie. Ostatni pociąg na tejlinii zostanie wydłużony z Bielska do Żywca. Pociągi przyśpieszone, podobniejak obecnie, w dni robocze będą dowoziły do pracy w Katowicach, a w dni wolnena wycieczki w Beskid Żywiecki.

Zadanie to będzie spełniał również przyśpieszony pociągOrnak z Katowic do Zakopanego, który będzie kursował przez 63 dni w roku: wwybrane dni w okresach świątecznych, weekendy śląskich ferii zimowych oraz wewszystkie dni wolne od pracy w okresie od 1 maja do 30 września. Pociąg będziewyjeżdżał z Katowic o godz. 6.40, by wjechać do Zakopanego o godz. 11.10.Odjazd z Zakopanego zaplanowano na godz. 16.38, a przyjazd do Katowic na godz.20.50.

Z Cieszyna do Katowic i z powrotem będzie można podróżowaćdwoma nowymi bezpośrednimi pociągami przyśpieszonymi, kursującymi we wszystkiedni. Na połączeniach Gliwice – Kędzierzyn-Koźle oraz Gliwice – Opole dołożonopo jednej dodatkowej parze pociągów w ciągu dnia. Na linii Kędzierzyn-Koźle –Racibórz uruchomiony zostanie dodatkowy pociąg dowożący do Raciborza na 6.00rano oraz powrotny z Raciborza po godzinie 21.00 (w dni robocze bezpośredni doOpola). Część połączeń będzie obsługiwana taborem należącym do woj. opolskiego.

W przyszłym roku, w związku z prowadzonymi pracami torowymi,zarządca kolejowej infrastruktury, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejoweplanuje wprowadzić pięć zmienionych organizacji ruchu, czyli korekt rocznegorozkładu jazdy. Koleje Śląskie będą szczegółowo o nich informować. Zmianybędzie można też sprawdzać w rozkładzie na stronie rozkład.plk-sa.pl.

Województwo śląskie przeznacza rocznie na organizacjętransportu kolejowego ok. 180 mln zł. Z tej kwoty ok. 140 mln zł otrzymująKoleje Śląskie, a 40 mln zł Przewozy Regionalne (w tym ok. 5 mln zł ze środkówFunduszu Kolejowego).