Na śląskich torach: Sześciopak, Akaeśka, Nowy Elf, Długi Impuls i inni…
Sześciopak, Akaeśka,Nowy Elf i Długi Impuls – to niektóre potoczne, żargonowe nazwy, którymipracownicy Kolei Śląskich i miłośnicy kolei przezywają pociągi jeżdżące potorach woj. śląskiego. Określenia te zwykle wywodzą się od handlowych nazw ioznaczeń pojazdów.
Zestaw potocznych „imion” swoich składów Koleje Śląskieumieściły w poniedziałek na facebookowym profilu. Pretekstem stało się zdjęcie”Błękitnego Gromu/ Błękitnej Strzały”, czyli składu typu 14WE, zmodernizowanegow 2017 r. Regionalny przewoźnik ma dwa pozyskane krótko wcześniej pociągi tegotypu, wyprodukowane przez nowosądecki Newag w latach 2005-2007.
Nazwa „Błękitny Grom/ Błękitna Strzała” może żartobliwieodnosić się do protoplasty pociągu 14WE, czyli historycznej serii EN57, któraprzez lata dominowała na krajowych torach. Składy 14WE – mimo nowocześniejszychnadwozi i wnętrz – mają podobnie wysokie podłogi, kryjąc zmodernizowane wózki imechanizmy.
Większość spośród ok. 60 obecnych pociągów Kolei Śląskich tonowocześniejsze jednostki. Jednymi ze starszych są kupione przez samorządwojewództwa w 2008 r. cztery czteroczłonowe składy produkcji firmy Stadler,typu EN76. Producent określał je jako Fast, Light, Innovative Regional Train(FLIRT). Stąd w regionie określane są one jako „Stadlery” lub „Flirty”.
Z bydgoskiej Pesy wywodzą się m.in.: 22WE i 22WEb – „StaryElf” oraz 27WEb – „Sześciopak” lub „Długi Elf”. Dziesięćtych odpowiednio cztero- i sześcioczłonowych pociągów o handlowej nazwie „Elf”spółka i samorząd regionu kupiły – częściowo pierwotnie dzierżawiąc – wpierwszych latach działalności KŚ (2012-2014).
Z tamtego okresu pochodzą też wyprodukowane przez Newagpociągi „Impuls”: jeden egzemplarz sześcioczłonowego 35WE (według KŚ to „DługiImpuls”) oraz trzy 36WEa, według poniedziałkowej informacji określane jako”Implant”.
Przy wsparciu funduszy unijnych obecnej perspektywy kupionokolejnych 21 pojazdów Pesy – nowszych wersji wcześniejszych pojazdów, podhandlową nazwą „Elf 2”. To pociągi: dwuczłonowe 34WEa („Tiktak”), trzyczłonowe21WEa oraz czteroczłonowe 22WEd – oba to „Nowe Elfy”.
Koleje Śląskie w poniedziałkowym zestawieniu nie przytoczyłyznanego określenia wysokopodłogowych pociągów EN57, jakimi – pod postaciamiróżnych modernizacji – dysponują. Zamiast zbiorczej, potocznej nazwy „kibel”(po śląsku oznaczającej wiadro), przewoźnik podał np. nazwę „Trzytysiączka” dladwóch zmodernizowanych w 2012 r. wozów EN57KM.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Określenie to pochodzi od kolejnych numerów, jakie nadawanowyprodukowanym przez wrocławski Pafawag pojazdom tej serii, które podługoletniej eksploatacji w krajach b. Jugosławii, sprowadzono z powrotem doPolski i poddano modernizacji w firmie ZNTK Mińsk Mazowiecki. Koleje Śląskieposiadają dwa pojazdy EN57KM z 2011 r., noszące numery: 3001 i 3002.
Ponadto, należący do woj. śląskiego regionalny przewoźnik masiedem zmodernizowanych w 2011 r. przez spółki składające się na obecny Newagtrzyczłonowych pojazdów typu EN57AKŚ („Akaeśka”) oraz jego wydłużoną o jedenczłon wersję 71AKŚ („Długa Akaeśka”). Miłośnicy kolei nazywają nierazte modernizacje – zamawiane przez różnych samorządowych przewoźników -„turbokiblami”.
KŚ dzierżawią też obecnie od Przewozów Regionalnych pociągEN57-2011, zmodernizowany w latach 2006-2007 w ramach Sektorowego ProgramuOperacyjny Transport; stąd przydomek „Spot”. Przed epidemią koronawirusaprzedstawiciele spółki zapowiadali wolę pozyskania do floty liczącej ok. 60pociągów pięciu kolejnych – na zasadzie barteru z Przewozami Regionalnymi orazw drodze dzierżawy.
Obsługę kolejowych przewozów pasażerskich w woj. śląskim,powołany przez ówczesne władze regionu przewoźnik przejął w grudniu 2012 r.Wywołało to głośny w całym kraju chaos na torach i zakończyło się dymisjązarządu spółki oraz marszałka województwa.
Po pierwszych problemach na przełomie 2012 i 2013 r. KŚnajpierw unormowały kursowanie pociągów, a potem, wobec szybkiego narastaniastrat, wprowadziły program naprawczy. Pierwszy zysk netto w ujęciu miesięcznymspółka wypracowała w styczniu 2014 r. Od tego czasu praca przewozowa KŚ iliczba przewożonych pasażerów praktycznie stale rosną – w ub. roku było toponad 20 mln osób.(PAP)
„