Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Na ratunek Krośniewickiej Kolei Wąskotorowej

inforail
29.07.2013 12:15
To będzie jedno z największych przedsięwzięć, w jakie kiedykolwiek zaangażowana była gmina Krośniewice (powiat kutnowski, województwo łódzkie). W skrócie chodzi o „przywrócenie do życia”Krośniewickiej Kolei Wąskotorowej, która zdaniem mieszkańców może przyciągnąć do miasta turystów z całej Polski. A ponieważ w Krośniewicach zachowała się cała infrastruktura kolejowa, wliczając tory i przestarzały tabor, jest szansa na rewitalizację.
Tak ma wyglądać reaktywowana KKWTak ma wyglądać reaktywowana KKWTak ma wyglądać reaktywowana KKW
Na stronie internetowej krośniewickiego ratusza ukazał się nie tak dawno pierwszy poważny dokument w tej sprawie – tzw. koncepcja wstępna rewitalizacji terenu o powierzchni 8,5 hektara w centrum miasta, uwzględniająca istniejącą infrastrukturę kolejową. Z analizy wspomnianego dokumentu wynika, że w centrum Krośniewic mają powstać m.in.: teren hotelowo-usługowy, teren handlu, tereny atrakcji dla dzieci, tereny muzealne, a także, co cieszy wszystkich fanów „wąskotorówki”teren parowozowni i rozrywki, teren dworca z funkcją wystawienniczą oraz specjalne miejsce przeznaczone na ekspozycje zabytkowych składów pociągów. Cały dokument wygląda niezwykle obiecująco. Jeszcze większe wrażenie wzbudza projekt przebudowy stacji kolejowej, zakładający m.in. budowę dwóch obiektów 1-2 kondygnacyjnych w kształcie półksiężyca, z łączącym je deptakiem. W planach uwzględniono również teren przeznaczony pod budowę parkingów.
Tak ma wyglądać reaktywowana KKWTak ma wyglądać reaktywowana KKWTak ma wyglądać reaktywowana KKW
O powodzeniu całego projektu z pewnością będą decydowały pieniądze. Nie od dziś wiadomo, że gmina nie będzie w stanie samodzielnie udźwignąć kosztów rewitalizacji kolejki wąskotorowej i potrzebne będzie wsparcie z zewnątrz. Samorząd o taką pomoc zabiega od lat w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi, ale nie ma najmniejszej wątpliwości, że wąskotorówka nie jest dla województwa priorytetem.  A szkoda bo Krośniewicka Kolei Wąskotorowa mogłaby przynieść wymierne korzyści i pobudzić ruch turystyczny w całym regionie.