Na ratunek Krośniewickiej Kolei Wąskotorowej
inforail
29.07.2013 12:15
Na ratunek Krośniewickiej Kolei Wąskotorowej
To będzie jedno z największych przedsięwzięć, w jakie kiedykolwiek zaangażowana była gmina Krośniewice (powiat kutnowski, województwo łódzkie). W skrócie chodzi o „przywrócenie do życia”Krośniewickiej Kolei Wąskotorowej, która zdaniem mieszkańców może przyciągnąć do miasta turystów z całej Polski. A ponieważ w Krośniewicach zachowała się cała infrastruktura kolejowa, wliczając tory i przestarzały tabor, jest szansa na rewitalizację.
Na stronie internetowej krośniewickiego ratusza ukazał się nie tak dawno pierwszy poważny dokument w tej sprawie – tzw. koncepcja wstępna rewitalizacji terenu o powierzchni 8,5 hektara w centrum miasta, uwzględniająca istniejącą infrastrukturę kolejową. Z analizy wspomnianego dokumentu wynika, że w centrum Krośniewic mają powstać m.in.: teren hotelowo-usługowy, teren handlu, tereny atrakcji dla dzieci, tereny muzealne, a także, co cieszy wszystkich fanów „wąskotorówki”teren parowozowni i rozrywki, teren dworca z funkcją wystawienniczą oraz specjalne miejsce przeznaczone na ekspozycje zabytkowych składów pociągów. Cały dokument wygląda niezwykle obiecująco. Jeszcze większe wrażenie wzbudza projekt przebudowy stacji kolejowej, zakładający m.in. budowę dwóch obiektów 1-2 kondygnacyjnych w kształcie półksiężyca, z łączącym je deptakiem. W planach uwzględniono również teren przeznaczony pod budowę parkingów.
O powodzeniu całego projektu z pewnością będą decydowały pieniądze. Nie od dziś wiadomo, że gmina nie będzie w stanie samodzielnie udźwignąć kosztów rewitalizacji kolejki wąskotorowej i potrzebne będzie wsparcie z zewnątrz. Samorząd o taką pomoc zabiega od lat w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi, ale nie ma najmniejszej wątpliwości, że wąskotorówka nie jest dla województwa priorytetem. A szkoda bo Krośniewicka Kolei Wąskotorowa mogłaby przynieść wymierne korzyści i pobudzić ruch turystyczny w całym regionie.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024