Na Pomorzu jeszcze sporo do zrobienia
W Polsce najwięcejkoleją jeżdżą mieszkańcy województwa pomorskiego – ogłosił właśnie UrządTransportu Kolejowego. Wyniki cieszą, ale mamy jeszcze sporo do zrobienia ?skomentował wicemarszałek Ryszard Świlski.
Na pewno przyczyniła się do tego budowa Pomorskiej KoleiMetropolitalnej. Tylko w marcu na liniiPKM przewieziono rekordowe 250 tys. pasażerów, a udało się to m.in. dziękidopasowaniu rozkładu do potrzeb mieszkańców Kościerzyny i Kartuz podróżującychdo Gdańska. Można więc zakładać, że raport UTK za 2017 r. będzie dla Pomorzajeszcze lepszy – mówi Ryszard Świlski w rozmowie z Maciejem Dzwonnikiem ztrójmiejskiej redakcji Gazety Wyborczej.
Następny krok? Wspólny bilet
Wicemarszałek w rozmowie z dziennikarzem wskazuje, że choć zjednej strony tak duża chęć korzystania z kolei na Pomorzu cieszy, to zdrugiej, żeby osiągnąć jeszcze lepsze wyniki, jest jeszcze sporo do zrobienia.
Cały czas pracujemynad większą dostępnością do kolei dla mieszkańców z okolic Słupska i Chojnic, atakże wciąż borykamy się z problemem wypracowania modelu wspólnego biletu ?mówi Świlski. Gdyby na Pomorzu udało sięwprowadzić system zintegrowanego biletu, to ludzie z pewnością jeszcze chętniejkorzystaliby z usług kolei ? dodaje.
Żeby zbliżyć się do tego celu, przedstawiciele władzwojewództwa udadzą się w najbliższym czasie do ministerstwa infrastruktury ibędą przekonywać władzę centralną, że to właśnie Pomorze powinno otrzymaćmożliwość wprowadzenia pilotażowego programu wspólnego biletu. Na razie trudnojednak o konkrety.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W tej sprawie samorządwojewództwa mówi jednym głosem wraz z samorządami lokalnymi, ale potrzebujemyjeszcze przychylności ministerstwa. Dodatkowo, bez ustawy metropolitalnej obejmującejPomorze, wprowadzenie wspólnego biletu będzie trudne, potrzebna jest tu dobrawola ustawodawcy – mówi wicemarszałek.
Elektryfikacja teżjest potrzebna. Kiedy ruszą prace?
W planach rozwoju pomorskiej kolei na najbliższe miesiąceznajduje się też elektryfikacja linii PKM oraz zakończenie budowy nowychgdyńskich przystanków (Stadion i Karwiny). O ile w przypadku przystankówterminy powinny zostać dotrzymane, to ewentualna elektryfikacja wymaga takżeporozumienia z władzami PKP PLK (należy do nich linia 201, po której jeżdżąpociągi PKM m.in. z Gdyni do Osowej). Projektyelektryfikacji obu linii będą gotowe jeszcze w tym roku, ale prace rusząnajwcześniej na początku 2018 r. ? tłumaczy Ryszard Świlski.
„