Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Na Podkarpaciu lepiej, ma być jeszcze lepiej

inforail
09.05.2016 06:53

Blisko 1,2 mld złprzeznaczą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na inwestycje w województwiepodkarpackim w latach 2016-2023.

Podróżni wygodniej pojada m.in. pomiędzy Rzeszowem aOcicami, na trasie Dębica ? Padew, Boguchwała ? Czudec, Jasło ? Nowy Zagórz,oraz na linii E30 z Krakowa do Rzeszowa. Odnowiona będzie stacja w Rzeszowie,który zyska nowe, dogodne połączenie kolejowe z lotniskiem w Jesionce.

Prace PLK umożliwiają rozwój kolei aglomeracyjnej, wpływająna szybkie i komfortowe połączenia regionalne i dalekobieżne. W latach2007-2015 PLK przeznaczyły już na inwestycje na Podkarpaciu 2,4 mld zł.

Jedną z największych i najważniejszych inwestycji naPodkarpaciu jest modernizacja linii E30 na odcinku Kraków ? Rzeszów. Od grudnia2015 r. czas przejazdu skrócił się o ponad godzinę, na trasie kursują jużpociągi Pendolino, podróżni mogą korzystać z nowych peronów z wiatami isystemem informacji pasażerskiej. W latach 2016-2017 zarządca infrastrukturyplanuje dokończyć modernizację E30 na odcinku Ropczyce ? Sędziszów. W ramachinwestycji wartej ponad 500 mln zł, PLK wyremontują tory, przebudują stacje, atakże wybudują nowe obiekty inżynieryjne. Po modernizacji zwiększy siębezpieczeństwo, a pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, co wpłynie na dalszeskrócenie czasu przejazdu pomiędzy Rzeszowem a Krakowem. Kolejnym etapem pracna E 30 będzie rewitalizacja odcinka Przeworsk- granica państwa zaplanowana do2023 roku.

Podkarpackie RPO

Jednym ze strategicznych przedsięwzięć kolejowych w ramachRPO jest rewitalizacja linii 25 na odcinku Padew-Mielec-Dębica. Jej realizacjęprzewidziano na lata 2017 – 2020. Nowe możliwości dla przewozów regionalnych idalekobieżnych stworzy elektryfikacja linii 71 na całym 67 km odcinku Rzeszów ?Ocice, której zakończenie planowane jest w 2020 r. Ważnymi inwestycjami RPO,jest dokończenie rewitalizacji linii nr 108 na odcinkach Jasło-Nowosielce iSanok ? Nowy Zagórz oraz linii nr 106 na odcinku Boguchwała ? Czudec.

Inwestycje z ProgramuOperacyjnego Polska Wschodnia

Celem programu jest stworzenie spójnych połączeń pomiędzyregionami. Wśród planowanych inwestycji są: modernizacja i elektryfikacjaodcinka Lublin ? Stalowa Wola, na które PLK ogłosiły już przetarg oraz prace nalinii Stalowa Wola – Tarnobrzeg/Sandomierz/Ocice/Padew.

Efektem prac będzie szybsza jazda – skrócenie czasuprzejazdu, poprawa komfortu i bezpieczeństwa podróżnych oraz stworzeniespójnych połączeń pomiędzy regionami Polski.

Sprawna kolejaglomeracyjna i modernizacja stacji Rzeszów

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A we współpracy z UrzędemMarszałkowskim Województwa Podkarpackiego i Miastem Rzeszów planują budowęnowej 5 km linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. W ramachinwestycji przebudowane zostaną przystanki na odcinkach Rzeszów-Strzyżów,Kolbuszowa?Rzeszów oraz Dębica-Rzeszów-Przemyśl. Wszystkie przystanki zyskajądogodne dojazdy i wygodne perony przystosowane dla osób o ograniczonejmożliwości poruszania się. Obecnie inwestycja jest na etapie opracowaniadokumentacji projektowej.

PLK przygotowują się także do modernizacji stacji RzeszówGłówny. Obecnie trwa przygotowanie dokumentacji projektowej. Inwestycja zakładanie tylko przebudowę torowisk i peronów na rzeszowskiej stacji, ale równieżprzedłużenie przejścia podziemnego, które zostanie poszerzone i połączy dwieczęści miasta po obu stronach torów. PLK planuje także wybudować nowy przystanekkolejowy ?Rzeszów Zachodni?.

Zmodernizowana infrastrukturasłuży pasażerom

W latach 2007-2015 PLK przeznaczyły na inwestycje naPodkarpaciu 2,4 mld zł. Oprócz modernizacji kluczowej dla Podkarpacia liniiE30, w 2015 r. zakończyło się ważne przedsięwzięcie – modernizacja linii nr 25na odcinku Skarżysko Kamienna ? Ocice, która wpłynęła nie tylko nabezpieczeństwo i komfort podróżowania, ale także usprawniła ruch międzywojewództwem świętokrzyskim a podkarpackim.

Poprawił się również standard obsługi podróżnych na stacjachi przystankach na trasach Rzeszów- Ocice, Kraków- Medyka czy Rzeszów-Jasło.Nowe perony zostały wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i czytelneoznakowanie oraz dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościachruchowych. Zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe i urządzenia sterowania ruchem przyczyniłysię do poprawy bezpieczeństwa. W ramach projektu poprawy dostępności kolejowejna Podkarpaciu przeprowadzona została m.in. przebudowa linii nr 108 Stróże ?Krościenko.