Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Na nowy rok wspólne bilety kolejowo miejskie

inforail
02.01.2008 17:17
Doświadczenia zachodnie uczą nas, że w publicznym transporcie najważniejszym jest integracja taryfowa różnych przewoźników. Takie podejście zaczęło najpierw panować wśród przewoźników miejskich, gdzie jedno przedsiębiorstwo zastąpił jeden organizator przewozów i wielu przewoźników. Mimo tego dotąd integracja przewozów miejskich z kolejowymi kulała. Jednak wszystko wskazuje, że ten negatywny trend zaczyna się zmieniać. Przynajmniej to zdają się sugerować nowości w taryfach wprowadzone na początku roku.
Kujawsko-Pomorskie
Wspólny Bilet BiT City. Fot. www.kujawsko-pomorskie.pl
Rewolucyjne zmiany wprowadzono wraz z wybiciem nowego roku w województwie kujawsko-pomorskim. Region ten wprowadził jeden wspólny bilet komunikacji publicznej ważny w pociągach oraz na liniach tramwajowych i autobusowych. Oczywiście na wstępie obowiązuje on jedynie na terenie miast objętych projektem szybkiej kolei metropolitalnej BiT City. Przedsięwzięcie to ma budować przyszłą metropolię bydgosko-toruńską. Nowy bilet umożliwia więc odbycie podróży pociągiem na trasie Bydgoszcz-Toruń (lub Toruń-Bydgoszcz) oraz dowolne korzystanie z komunikacji miejskiej na terenie tych miast. Do systemu ma zostać włączony w niedalekiej przyszłości również Włocławek. Jednak jak na razie zakres obowiązywania biletu ograniczony jest miastami Toruń i Bydgoszcz. Bilet kosztuje 10,50 zł i jest wydawany na przejazd pociągiem. Po odbyciu podróży pociągiem mamy jeszcze godzinę, podczas której możemy dowolnie korzystać z komunikacji miejskiej w mieście docelowym. Na ofertę tą składają się również bilety miesięczne. Cena takiego abonamentu na linię kolejową i wybraną linię w jednym mieście wynosi 193 zł, natomiast na linię kolejową i po jednej linii w obu miastach wynosi 238zł. Dzięki temu podróżny może zaoszczędzić, ponieważ bilet kolejowy między tymi miastami wynosi 10zł i do niego trzeba by doliczyć bilet miejski 2,10 lub 2,20zł. Jednak większe oszczędności czekają podróżujących na zasadzie biletów miesięcznych. W przypadku zakupu biletu na pociąg i jedno miasto oszczędza się 80 zł, natomiast na oba miasta oszczędzamy 100zł miesięcznie. Aby bilet mógł funkcjonować konieczne było pokrycie deficytu poprzez zaangażowane strony. W efekcie samorządy Torunia i Bydgoszczy wydadzą na ten cel po 200 tys. zł, natomiast samorząd wojewódzki dopłaci w przyszłym roku 3,7mld zł. Pozwoliło to na znaczne zwiększenie częstotliwości pociągów na trasie Bydgoszcz –Toruń, które obecnie w godzinach szczytu kursują co 15 minut.
Trójmiasto

Zasięg związku MZKZG. Fot. MZKZG

Również w trójmieście zaszły diametralne zmiany z dniem 1 stycznia 2008 roku. Od tego dnia można na pociągi PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. zakupić metropolitarny bilet kolejowo –komunalny, który jest emitowany przez Metropolitarny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Związek ten jest nowym tworem, który ma się zająć integracją taryfową na terenie trójmiasta i miast ościennych. Był to już wręcz krok konieczny, ponieważ dezintegracja taryfowa w Trójmieście wymaga mnóstwo uwagi poświęcanej biletom. Nowy związek jako unia taryfowa przypomina udane rozwiązania znane z Niemiec, gdzie przedsiębiorstwa przewozowe zachowując swoją suwerenność stosują jednolitą taryfę. Obecnie dostępne bilety mają charakter 24 godzinnych lub 30 dniowych i występują w trzech odmianach. Pierwszy to bilet komunalny, który obowiązuje w sieci ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia oraz MZK Wejherowo. Nie obejmuje on sieci SKM. Bilety kosztują 12zł  za 24 godzinny i 120 za 30 dniowy. Dostępne są również bilety ulgowe 50%. Drugi typ to bilet kolejowo –komunalny dwóch organizatorów. Umożliwia on korzystanie z pociągu i sieci ZTM Gdańsk lub ZKM Gdynia lub MZK Wejherowo. Przy czym należy pamiętać, że możemy korzystać wyłącznie z jednego związku komunikacyjnego i linii SKM. Ceny tego biletu to 15 zł za 24 godziny i 170 za 30 dni. Również tutaj dostępne są bilety ulgowe 50%. Trzeci typ biletów to bilet kolejowo –komunalny wszystkich organizatorów. Ma on charakter sieciowego i umożliwia podróż wszystkimi środkami transportu czyli SKM, ZTM, ZKM i MZK. Ceny za ten bilet to 18 zł za bilet 24 godzinny i 200 za bilet 30 dniowy. Oczywiście dostępne są również bilety ulgowe 50%. Dzięki temu podróżowanie po Trójmieście oraz Wejherowie staje się znacznie łatwiejsze i o wiele tańsze. Zwłaszcza dla osób podróżujących na biletach ulgowych, które dotąd były zmuszone do zakupu biletu kolejowego ulgowego z ulgą jedynie 37%, a po 26 roku życia w ogóle traciły ten przywilej. Obecnie dzięki zmianie zasad w pociągu można podróżować na zasadach miejskich, czyli z ulgą 50% i bez granicy wieku. Zyskają na tym zwłaszcza doktoranci, którzy dotąd byli pozbawieni zniżek na kolej.

 WKD, Warszawa i Katowice

Jak poinformował Zarząd Warszawskiej Kolei Dojazdowej Sp. z o.o., również w roku 2008 będzie obowiązywało porozumienie z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie w sprawie możliwości odbywania przejazdów na podstawie biletów ZTM. Dotyczy to biletów dobowych oraz okresowych zakodowanych na Warszawskiej Karcie Miejskiej –według dotychczasowych zasad. Jest to niewątpliwą zaletą w sytuacji przewozów wokół Warszawy, jednak nadal największym problemem pozostaje brak integracji taryfowej z Kolejami Mazowieckimi lub chociażby realizacji ambitnych planów budowy SKM, które były programem wyborczym obecnej prezydent m. st. Warszawy. W pewnym małym stopniu sytuację ratuje SKM Warszawa, jednak z racji faktu, że spółka ta powstała za czasów poprzedniego prezydenta jej rozwój i przyszłość budzi wiele niepewności o podłożu głównie politycznym. Również pozostałe regiony w kraju nie zasłynęły zbytnio pod kątem integracji. W GOP po zlikwidowaniu wspólnego biletu ATP (Autobus Tramwaj Pociąg) nie prowadzi się ponownych prób integracji kolei z KZK GOP. Wręcz przeciwnie nowe plany strategii dla KZK GOP obejmujące bagatela 25 lat, opracowane przez firmę doradczą Ernst&Young budzą wiele kontrowersji. Marginalizują one znaczenie kolei w systemie i jedynie sugerują poprawę ilości połączeń regionalnych na trasach do np. Rybnika, Tychów czy … Jaworzna, które nie posiada żadnej linii kolejowej do śródmieścia! Warto nadmienić również, że Tychy i Rybnik są położone w strefie innego związku komunikacyjnego. Tak więc na Śląsku województwo sobie, a KZK sobie. Województwo planuje przywrócenie ruchu na trasie Gliwice –Bytom i Tychy Miasto –Katowice, natomiast KZK planuje zacieśnić konkurencję swoimi autobusami. Jak nic na Śląsku potrzeba podobnego rozwiązania jakie zastosowano w Trójmieście, jednak najwyraźniej politycy jeszcze do tego nie dorośli.

Tak więc nowy rok zaczął się bardzo pomyślnie dla niektórych regionów kraju. Mieszkańcy BiT City i Trójmiasta czy wręcz Metropolii Zatoki Gdańskiej odczują pozytywne zmiany, które miejmy nadzieję przełożą się na cały kraj.