Na linii E-30 w 2012 roku

inforail
04.01.2013 15:52

Modernizacja linii kolejowej Kraków –Rzeszów to szansa na rozwój w całym regionie. Jej znaczenie odczują zarówno pasażerowie podróżujący na tej trasie, jak i przedsiębiorstwa eksportujące swoje towary za dwie (wschodnia i zachodnia) granice kraju. Prace umożliwią pociągom pasażerskim osiągnięcie prędkości 160 km/h, co przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu aż o 71 minut. Dzięki tej inwestycji szybciej pojadą również pociągi towarowe –120 km/h, co wpłynie na większą konkurencyjność transportu kolejowego.
W roku 2012 udało się oddać do eksploatacji prawie 50 km torów na szlakach Tarnów –Wola Rzędzińska, Czarna Tarnowska –Grabiny, Dębica –Ropczyce i Trzciana –Ruda Wielka, a także
w stacjach Bogumiłowice, Wola Rzędzińska i Dębica oraz na posterunku odstępowym Rudzice. Zmodernizowano również 7 mostów, 17 wiaduktów, oraz 6 nowoczesnych peronów jednokrawędziowych, które zastępują starsze konstrukcje dwukrawędziowe o wysokości 30cm.
W trakcie najbliższych trzech miesięcy planowana jest kontynuacja prac w lokalizacjach : Kłaj –Bochnia, Bochnia –Brzesko Okocim, Biadoliny –Bogumiłowice, Tarnów Mościce –Tarnów, Tarnów –Wola Rzędzińska, Czarna Tarnowska –Grabiny, Dębica –Ropczyce oraz Rudna Wielka –Rzeszów Zachodni. Trwają również prace na stacjach: Kłaj, Bochnia, Biadoliny, Bogumiłowice, Wola Rzędzińska, Dębica Ropczyce oraz Rudna Wielka.
Prowadzone prace modernizacyjne, są przedsięwzięciem bardzo złożonym i wymagającym zastosowania wyspecjalizowanych maszyn i metod budowy. Projekt zakłada zwiększenie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich do 160 km/h i podwyższenie dopuszczalnego nacisku osiowego co pozwoli na przejazd po linii najcięższych pociągów towarowych. Wiąże się to m. in. z koniecznością wzmocnienia podtorza przy wykorzystaniu specjalistycznych maszyn (palownic), które wykonują w wybranych lokalizacjach określonych na podstawie badań geologicznych kolumny do głębokości rzędu 4-8 metrów. Projekt modernizacji zakłada również podniesienie bezpieczeństwa na szlaku kolejowym, zarówno dla podróżujących koleją pasażerów jak i kierowców samochodów. Dzięki powstaniu i przebudowie licznych obiektów inżynieryjnych takich jak wiadukty i mosty oraz rozwiązań komunikacyjnych układów drogowych uda się zlikwidować do 49 przejazdów w poziomie szyn, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo ruchu samochodowego i pieszego.
Modernizacja linii kolejowej E30, łączącej Kraków z Rzeszowem przez Bochnię, Tarnów i Dębicę jest jedną z największych inwestycji realizowanych obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Modernizacja zakłada przebudowę ponad 138 km linii kolejowej wraz z zabudową nowego typu sieci trakcyjnej, komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji. Projekt modernizacji zakłada również przebudowę układów torowych na 16 stacjach. Wszystkie przystanki na tej trasie zostaną przebudowane, podwyższone i dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, rodziców z dziećmi w wózkach czy podróżnych z cięższym bagażem.
Modernizacja wiąże się również z przebudową i budową 138 wiaduktów, mostów i estakad. Zlikwidowanych zostanie 49 przejazdów w poziomie szyn, a na 11 zostaną zamontowane nowe urządzenia samoczynne sygnalizacji przejazdowej. Dodatkowo powstanie 1 nowy przejazd. W ramach projektu założono też budowę przejść dla zwierząt oraz dostosowanie do ich potrzeb łącznie 44 mostów, wiaduktów i przepustów.
Modernizowany odcinek jest częścią linii kolejowej E 30 która jest fragmentem międzynarodowego korytarza transportowego. Ma on swój początek Dreźnie, dalej biegnie na wschód do przejścia granicznego Gorlitz –Zgorzelec, a następnie przez najważniejsze ośrodki na południu Polski: Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę, do Lwowa i Kijowa, a podwyższenie jego parametrów będzie korzystne z punktu widzenia gospodarczego regionu.
Koszt modernizacji linii kolejowej E30/C-E30,odcinek Kraków ‒Rzeszów etap III POIiŚ 7.1-30, wyniesie ok. 3,4 mld PLN, z czego kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to
ok. 1,9 mld PLN. Zakończenie całej modernizacji przewidywane jest w 2015 roku.