Na co skarżyli się pasażerowie?

inforail
08.02.2019 10:40

Pasażerowie koleinajczęściej w ubiegłym roku skarżyli się na niedogodny rozkład jazdy czypowtarzające się opóźnienia pociągów. W mniejszym stopniu problemy stwarzałbrak higieny i komfortu, niewystarczająca jakość obsługi i brak właściwejinformacji pasażerskiej – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.

UTK podał, że w 2018 roku do urzędu wpłynęły 1384 zgłoszeniaod pasażerów, to o ponad 200 więcej niż rok wcześniej.

„Pasażerowie są coraz bardziej świadomymi konsumentami.Wiedzą, czego mogą oczekiwać w ramach usług oferowanych przez kolej. Większąświadomość przysługujących praw pokazuje wzrastająca liczba skarg składanych dourzędu” – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UTK Ignacy Góra.

Jak poinformował urząd, w 2018 r. blisko 25 proc.korespondencji od pasażerów do prezesa UTK stanowiły skargi dotyczące rozkładujazdy. W tej kategorii mieszczą, się m.in. przypadki odwoływania pociągów iuruchamiania komunikacji zastępczej, niskiej punktualności wybranych składów,utraty skomunikowania na stacjach węzłowych czy zbyt długiego czasu przejazdu.

Niewiele mniej zgłoszeń (22 proc.) dotyczyło problemów zodpowiednimi warunkami podróży. Pasażerowie zgłaszali przede wszystkim awarieklimatyzacji lub ogrzewania w pociągach, awarie toalet, a także niewłaściwezachowanie drużyn konduktorskich czy pracowników kas biletowych.

Jak podał UTK, 18 proc. pasażerów, którzy skontaktowali sięz urzędem, skarżyło się na niesatysfakcjonujące decyzje reklamacyjne.Najczęściej dotyczyło to odmowy wypłaty odszkodowania za opóźnienia pociągówczy nieuwzględnienia odwołania od wezwań do zapłaty za brak biletu.

Problemy z zakupem biletów, niewłaściwym działaniembiletomatów czy zbyt długie kolejki do kas biletowych były tematem 12 proc.skarg pasażerów. Tyle samo skarg dotyczyło nieprawidłowości czy rozbieżnościmiędzy informacjami podawanymi przez megafony a wyświetlanymi na tablicach.

Podróżni zgłaszali również błędy lub nieaktualną treść natablicach kierunkowych pociągów. Skargi dotyczące innych zagadnień stanowiłyok. 11 proc. wpływającej korespondencji.

W 2018 roku UTK otrzymał 53 skargi dotyczące nieprawidłowejobsługi osób z niepełnosprawnością. Zgłoszenia dotyczyły braku pomocy luburządzeń umożliwiających samodzielne przedostanie się na peron, niezapewnieniapasażerom bezpiecznych i higienicznych warunków przejazdu, oraz niewłaściwegozachowania obsługi pociągu.

W 2018 roku pociągami w Polsce podróżowało ponad 310 mlnosób.