Na budowie Łodzi Fabrycznej
inforail
19.12.2012 14:00
Na budowie Łodzi Fabrycznej
Trwa budowa podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Właśnie rozpoczął się kolejny etap tej inwestycji, a mianowicie wykonanie ścian szczelinowych. Do przeprowadzenia tych prac wykorzystane zostaną żurawie gąsienicowe z chwytakami, ważącymi 100 ton i dźwigi gąsienicowe z 30-metrowymi wysięgnikami. W pracach uczestniczy ponad 40 specjalistów. Ta część budowy potrwa około 8 miesięcy. To będzie najnowocześniejszy dworzec w Polsce. Budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna usprawni nie tylko ruch kolejowy, ale pozwoli również na sprawne przesiadki z tramwajów czy autobusów do pociągów dalekobieżnych i regionalnych –zapowiedział wiceprezydent Łodzi Radosław Stępień. To właśnie komunikacja publiczna ma stanowić priorytet w systemie dowozowym do nowego dworca. Równolegle prowadzone będą prace przy tramwajowej trasie W-Z oraz ulicach dojazdowych. Remont czeka ulice Tuwima, Jaracza czy Roosevelta. To będzie duże wyzwanie logistyczne –powiedział Radosław Stępień. Miasto razem z ZDiT musi przygotować objazdy i nową organizację ruchu. Część tramwajów pojedzie przebudowaną ul. Narutowicza –dodał Stępień.
Sam dworzec ma stać się kluczową częścią nowego systemu komunikacyjnego miasta. Pasażerowie bezpośrednio z dworca będą mogli przesiąść się do miejskich autobusów i tramwajów, do autobusów podmiejskich oraz samochodów, które będzie można zostawić na trzykondygnacyjnym podziemnym parkingu, z około 960 miejscami parkingowymi. Będą również specjalne miejsca na rowery. Pod ziemią, 8 metrów poniżej poziomu ulic znajdować się będą stanowiska dla autobusów podmiejskich i dalekobieżnych.
Jak wspomnieliśmy dworzec będzie podziemny. Hala dworcowa znajdzie się 16,5 metra pod ziemią, obejmie cztery perony i osiem torów. Projekt zakłada również budowę tuneli wybiegających w stronę wschodnią do stacji Łódź Widzew. Nowy budynek dworca będzie miał 350 metrów długości i 85 metrów szerokości. Budowa nowego dworca jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Miasto Łódź i PKP S.A. Inwestycja powstaje przy wsparciu Unii Europejskiej. PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. na inwestycję przeznaczają – 1,288 mld zł, samorząd Łodzi – 412,9 mln zł, a PKP S.A. – 57,5 mln zł. W sumie wartość inwestycji to ponad 1,75 mld zł brutto.
Jak powstanie podziemna stacja?
Plac budowy nowego dworca jest już przygotowany do rozpoczęcia kolejnych części inwestycji. Od września wykonano wykop, wokół którego powstaną mury przyszłego dworca. Ma on blisko 500 metrów długości, 120 metrów szerokości i 8 metrów głębokości. W kolejnym etapie budowniczy będą stawiać ściany szczelinowe na przygotowanych wcześniej wykopach. Pierwszym etapem robót związanych z budową ścian szczelinowych jest budowa murów prowadzących o wysokości 1,5 metra. Staną one na całej długości placu budowy. Dzięki nim szczeliniarka robiąc wykop stabilnie drąży wykop w pionie –tłumaczy dyrektor kontraktu Marcin Zaręba, z konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Następnie specjalne głębiarki rozpoczną drążenie ścian szczelinowych na głębokość około 20 metrów i szerokości 1,5 metra. Dla zabezpieczenia rowu przed zapadaniem wykop zostanie wypełniony bentonitem –odmianą iłu, zmieszanego z wodą. Maszyny wydrążą około 200 sekcji (wykopów) ścian szczelinowych na głębokość około 20 metrów i 250 pojedynczych wykopów, w których powstaną tzw. barety sięgające 30-40 metrów pod powierzchnię ziemi. Barety będą pełniły funkcję podtrzymującą cały strop. Szczeliny zostaną uzbrojone w jeden, dwa lub trzy stalowe szkielety. Do każdego wykopu zostanie wprowadzony beton, który od dna wyprze bentonit. Materiał zostanie odprowadzony do wcześniej przygotowanych zbiorników. Następnie odpiaszczony i przeznaczony do ponownego użycia. Szczeliny zostaną połączone i powstanie szeroka na 1,2 metra szczelna ściana otaczająca wykop. Warstwa górna złożona ze szczelin zostanie pokryta prętami. Na to będzie wylany beton, który utworzy strop o grubości 160 cm. Koparka wjedzie pod strop i wybierze ziemię, tworząc miejsce dla podziemnej budowli. W trakcie prac przy budowie stacji zostanie wywiezione 1,5 mln m3 ziemi. Wykonawca wykorzysta ok. 70 tys. m3 betonu i ok. 10 tys. ton stali na zbrojenia. Prace potrwają około 8 miesięcy. Będą przerywane, jeśli temperatura spadnie poniżej minus 10 stopni Celsjusza. Na razie pogoda nam sprzyja, nie martwmy się na zapas. Prace trwają –powiedział Marcin Zaręba.
Dlaczego właśnie tak?
Jak informuje inwestor zaletą metody ścian szczelinowych jest skrócenie czasu trwania inwestycji oraz obniżenie jej kosztów. Jeden element szczelinowy spełnia kilka funkcji –jest fundamentem, ścianą i wodoszczelnym izolatorem, który zabezpiecza konstrukcję przed wpływem wód gruntowych. Budowla dzięki metodzie szczelinowej zyskuje na bezpieczeństwie –konstrukcja zbudowana metodą ścian szczelinowych staje się niezwykle stabilna. Przy tworzeniu ścian szczelinowych nie osuwa się grunt, redukowane są siły działające na ściany. Metoda szczelinowa pozwala na prace obok gęstej zabudowy w sąsiedztwie dworca bez ryzyka naruszenia konstrukcji okolicznych budynków.
Nowy, podziemny dworzec kolejowy ma być gotowy do końca lutego 2015 roku. Jest to inwestycja realizowana w ramach projektu zaprojektuj i buduj. Obecnie trwa proces uzgadniania dokumentacji projektowej tak, by umożliwić złożenie wniosków o wydanie kolejnych pozwoleń na budowę. Wszystko jest na dobrej drodze –poinformowała Katarzyna Ziarkowska z PKP PLK.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024