Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej punktem kotwicznym ERIH
Muzeum Kolejnictwa naŚląsku zostało tzw. punktem kotwicznym Europejskiego Szlaku DziedzictwaPrzemysłowego (European Route of Industrial Heritage – ERIH). Tytuł tenprzyznawany jest obiektom o szczególnym znaczeniu dla historii techniki iprzemysłu w Europie.
Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej zostało jednym z 80punktów kotwicznych, do których należą m.in. pierwszy most żelazny na świecie wIronbridge, czy Browary Heineken w Amsterdamie – powiedziała PAP dyrektormuzeum Katarzyna Szczerbińska-Tercjak. W Polsce punktami kotwicznymi są m.in.Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach, Muzeum Browaru w Żywcu czyManufaktura w Łodzi.
ERIH to europejskie stowarzyszenie, które promujedziedzictwo industrialne Starego Kontynentu i pomaga wprowadzać na rynekturystyczny ciekawe obiekty poprzemysłowe. Zrzesza obecnie ponad 850 obiektówtego typu położonych na kilkudziesięciu regionalnych turystycznych szlakachprzemysłowych, głównie w Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii.
Jak powiedziała dyrektor muzeum, przynależność do ERIH toprzede wszystkim prestiż i promocja miejsca. „Turystyka postindustrialnafunkcjonuje w Europie bardzo dobrze. Po oznaczeniu naszego muzeum jako punktukotwicznego spodziewamy się większej ilości turystów” – mówiła.
Zespół dawnej parowozowni w Jaworzynie Śląskiej jest częściąnajstarszego węzła kolejowego na Śląsku, którego powstanie umożliwiło rozwójprzemysłu w rejonie Przedgórza Sudeckiego i Karkonoszy. „Parowozownia jestjedną już z nielicznych parowozowni w Polsce, jest miejscem bardzo autentycznym– co doceniło ERIH” – zaznaczyła Szczerbińska-Tercjak.
Jak wyjaśniła dyrektor, ideą placówki jest stworzenie żywegomuzeum techniki. „Parowozowni, która zachowała się w kompletnym stanie,przywracamy jej dotychczasową funkcję, czyli staramy się po kolei uruchamiaćnasz tabor kolejowy. Już udało się nam odbudować i przywrócić do ruchu m.in.zabytkową polską lokomotywę parową TKtk48-18 z 1951, która jeździ po trasachDolnego Śląska” – powiedziała. „Jednocześnie zatrudniamy byłychpracowników kolei, z wiedzą potrzebną do tego, aby uruchomić parowóz, którejobecnie już nikt nie posiada” – dodała.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dyrektor wspomniała też, że w przygotowaniu jest oddziałmuzeum w Dzierżoniowie. „Będzie to ewenement na skalę europejską, czylidwie parowozownie w odległości 30 km, gdzie w Jaworzynie Śląskiej prezentowanyjest tabor niemiecki do 1945 roku, a w parowozowni w Dzierżoniowiewspółczesny” – zaznaczyła.
Muzeum Kolejnictwa na Śląsku powstało w 2004 r. w miejscezrujnowanego skansenu Lokomotyw Parowych PKP. Po 14 latach działalnościplacówka jest jednym z największych muzeów kolejowych w Europie. Kolekcjętworzy ponad 140 zabytkowych pojazdów kolejowych.
Muzeum Kolejnictwa na Śląsku jest częścią Fundacji OchronyDziedzictwa Przemysłowego Śląska, największej organizacji pozarządowej w Polscezajmującej się ochroną i promocją zabytków techniki.
„