Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mosty u Jablunkova: Modernizacja linii Bogumin – Czadca

inforail
07.01.2008 15:23
Koleje czeskie postępują w pracach modernizacyjnych swoich głównych szlaków kolejowych. Obecnie prace przeniosły się na trasę Bohumin –Czadca, gdzie uroczyście rozpoczęto prace już 20 listopada 2007 na odcinku Bystřice nad Olší- Mosty u Jablunkova –granica Republiki Czeskiej. Odcinek ten ma zaledwie 20km, jednak przebiega przez górzysty teren Beskidów i wymaga dużych inwestycji. Podobnie jak podczas innych modernizacji w Czechach głównym celem jest zwiększenie dopuszczalnej prędkości maksymalnej z obecnych 100km/h do docelowych 160km/h. Na odcinku tym znajdują się trzy stacje kolejowe oraz trzy przystanki. Dodatkowo zostanie wymieniona nawierzchnia, podtorze oraz sieć trakcyjna na całej trasie, wymienione urządzenia zabezpieczania ruchu, 15 przejazdów kolejowych oraz 22 mosty. Wybudowane zostaną również 4 mosty, pięć przejść podziemnych, perony zyskają standardową wysokość 550mm nad główką szyny oraz zadaszenie przynajmniej na części. Jednak największą inwestycją jest przebudowa tunelów położonych przy mieście Mosty u Jablunkova. Na chwilę obecną istnieją dwa osobne tunele, mieszczące po jednym torze. Pierwszy tunel pamięta jeszcze czasy budowy tej linii jako kolej Bogumińsko –Koszycka, natomiast drugi dobudowano około 80 lat temu. To właśnie od tego drugiego tunelu rozpoczęto prace modernizacyjne. Ma on długość 608 metrów i przed rozpoczęciem przebudowy można było się nim przejść. Uroczystość ta odbyła się w dniu 17.10.2007 i uświetnił ją ostatni przejazd pociągu tunelem. Ten zaszczyt przypadł wagonowi motorowemu 810 088-5, który pokonał trasę tam i z powrotem. Po tej akcji ruszyły prace budowlane. Docelowo stary tunel zostanie powiększony tak, aby pomieścił dwa tory, więc w efekcie stary tunel przestanie istnieć. Po zakończeniu tych prac tory zostaną wprowadzone do nowego tunelu, a istniejący drugi tunel (pamiętający początek eksploatacji linii) zostanie częściowo zasypany, a częściowo posłuży jako komora ewakuacyjna w razie awarii lub pożaru w tunelu. Zdjęcia z ostatniego dnia oraz projekty na przyszłość można znaleźć pod adresem:
Źródło: Opracowane na podstawie www.zelpage.cz