Moskwa: Władze Sachalina ponaglają Moskwę w sprawie budowy mostu lub tunelu kolejowego
Jak informuje agencja Gudok, administracja Sachalina zwróciła się do Ministerstwa Rozwoju gospodarczego w Moskwie z prośbą o przyspieszenie budowy przejścia kolejowego z „Wielkiej Ziemii“na wyspę. Bogaty w złoża mineralne, przede wszystkim węgla kamiennego Sachalin, jest przedłużeniem (albo jak kto woli: częścią) Wysp Japońskich, posiada obszar 76.400 km²(czyli około tyle co Czechy 78.866 km²). Jednak wyspa ta liczy jedynie 610000 mieszkańców. Wcześniej należała do Japonii, do Rosji trafiła po Układzie Shimoda w 1855 r. i po Układzie Petersburgskim w 1875 r.
Nie zapadła jeszcze decyzja, czy połączenie stanowić będzie most kolejowy, czy też tunel. Ale zaistniała także możliwość stworzenia tamy między lądem i wyspą, po której obok dwutorowej linii kolejowej pobiegłaby autostrada. Nie wiadomo natomiast, czy przy projektowaniu wzięto pod uwagę częste w tym rejonie silne trzęsienia ziemi. Obecnie w szufladach leży 14 różnych projektów związanych ze stworzeniem połączenia. Jedno jest pewne: konieczną na tą inwestycję sumę 100-112 mld rubli teoretycznie odłożono, ale kompletna inwestycja może kosztować nawet 330 mld rubli.
Sieć linii kolejowych Sachalina wynosi 804,8 km. Na wyspie znajdują się olbrzymie pokłady węgla kamiennego i ich transport potrzebuje stworzenia stałego połączenia z lądem zamiast dotychczasowej dosyć uciążliwej przeprawy promowej. Do 2025 roku wydobycie węgla na Sachalinie wyniesie 9 mln t rocznie. Właśnie dlatego nie wystarczy budowa 580 kilometrowej linii kolejowej od stacji Sjelichin przez Dje-Kastri do miejscowości Nysz na Sachalinie. Otóż od sachalińskiej stacji Ilińsk, znajdującej się w dolnej, południowej części wyspy, trzeba będzie jeszcze zbudować drugą, 142-kilometrową linię do rejonu Ugljegorska, gdzie znajdują się pokłady węgla. Obecnie z braku portu w Ugljegorsku, prom kolejowy kursuje na wydłużonej linii Wanino – Cholmsk na południu Sachalina.