Moskwa: Wkrótce ruszy budowa 2000 km północno-syberyjskiej magistrali kolejowej
Jak informują agencje rb.ru i vedomosti.ru —rosyjskie koleje РЖД/RŽD, bank Wnieszekonombank oraz subiekci Rosyjskiej Federacji na tegorocznym Krasnojarskim Forum Ekonomicznym zamierzają podpisać memorandum o budowie Północno-Syberyjskiej Koleji Sewsib. Będzie to największa budowa kolejowa najbliższych trzydziestu lat —oznajmił dyrektor Instytutu Regionalnej Polityki Bułat Stoljapow.
Północno-syberyjska magistrala kolejowa będzie długości ponad 2000 km i połączy ze sobą cztery północne regiony Rosji, a dokładniej Zachodniej i Wschodniej Syberii: Chanty-Mansijski Okręg Autonomiczny, Gubernię Tomską, Gubernię Karsnojarską i Gubernię Irkucką. Linia kolejowa pójdzie z Niżniewartowska przez Bjełyj Jar, Jenisjejsk i Ljesosibirsk do Ustć-Ilimska, gdzie jest wyjście na BAM. W niektórych miejscach Sewsib powinien odciążyć Magistralę Transsyberyjską, 'na którą walą się potoki towarowe ze wszystkich stron Syberii’.
Jak podkreślił Bułat Stoljapow, cała ta inwestycja kosztować będzie ponad 1,3 tryliardów rubli, z czego na samą konkretną budowę linii kolejowej wydanych zostanie tylko 230 mld rubli. Obok władz Chanty-Mansijski Okręgu Autonomicznego, Guberni Tomskiej, Guberni Karsnojarskiej i Guberni Irkuckiej, oraz państwowych kolei РЖД/RŽD, środki na budowę tej kolei zabezpieczą takie prywatne firmy, jak: WEB, GidroOGK, UC Rusal i IFK Metropol.
Finansowanie inwestycji planuje się przeprowadzić w trzech etapach. Cała budowa potrwa 15 lat. Według prognoz, w 2025 r. na tej magistrali przewiezionych zostanie 7 mln osób. Tylko miejscowych towarów Sewsib przewiezie 60 mln t, a oprócz tego dokona 30 mln t przewozów tranzytowych.