Moskwa: Testy składów Talgo ze zmiennym rozstawem kół

inforail
04.03.2010 12:30

Większość torów kolejowych w Europie jest normalnotorowa o rozstawie 1.435 mm, podczas kiedy w Rosji jest szerokotorowy 1.520 mm, a w Hiszpanii 1.668 mm. Przejazd pociągów z jednego rozstawu na drugi zawsze jest problematyczny. Na granicy z Rosją, Ukrainą, Białorusią czy Litwą w czasochłonny sposób wymieniane są wózki wagonów, ale w ruchu są już i takie wagony, które automatycznie zmieniają rozstaw swoich kół. W Hiszpanii firmy produkujące tabor oraz hiszpańskie koleje narodowe Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles (RENFE) posiadają już dawną tradycję na polu produkcji takich wagonów i elektrowozów, gdyż między Hiszpanią i Francją jest bardzo duże natężenie ruchu pociągów. Właśnie ze względu na ten fakt, rosyjskie koleje RŻD postanowiły dla linii Moskwa –Brześć nad Bugiem, Moskwa –Berlin, Moskwa –Warszawa, oraz Moskwa – Praga przetestować hiszpańskie wagony Talgo –donosi Radio Moskwa. Wagony te mogą rozwijając duże szybkości, pojawią się także na linii Moskwa –Sankt Petersburg. Obecnie podmiotem badań Ogólnorosyjskiego Insytutu Naukowo Badawczego Kolejnictwa (WNIIŻT) w Szczerbinkie są 4 hiszpańskie wagony-laboratoria. Jeżeli sprawdzą się, Rosja przy współpracy z firmą Patentés Talgo rozpocznie ich produkcję według swoich potrzeb i przepisów.