Moskwa: Sieć SKM na bazie sieci kolejowej RŽD do 2012 roku
Jak informują agencje Vasutbarat i Oslik IA, w Moskwie pojawi się alternatywa metra. Będzie to szybka kolej miejska zbudowana na bazie moskiewskiej i aglomeracyjnej sieci kolejowej. Mówił o tym dziennikarzom naczelny architekt Moskwy dr inż. arch. Aleksandr Kuźmin. Jako przykład wysuną małą obwodnicę kolejową, tak zwane Małe Kolco, na której zbudowanych zostanie dziesięć przystanków SKM.
Powołanie do życia moskiewskiej SKM pociągnie za sobą konieczność nie tylko budowy nowych stacji specjalnie dla SKM, ale także nowych zwrotnic, mijanek, przejść i podejść tunelowych. Budowa ruszy natychmiast i już w 2009 planuje się otwarcie odcinka pierwszej trasy Pjesnja – Kanatczikowo z pięcioma pasażerskimi stacjami: Siti, Kutuzowo, Potylicha, Łużniki i Płoszczadź Gagarina.
Jak podkreślił dr inż. arch. A.Kuźmin, w trakcie realizacji tego projektu, stworzonych zostanie sześć dużych dworców przesiadkowych SKM nie tylko na inne linie SKM, ale również metra, kolei wysokościowej, tramwajów, trolejbusów i autobusów, z olbrzymimi parkingami P+R.
„Ale kierownictwo stolicy postąpi jeszcze dalej do przodu: wkrótce dla wszystkich środków transportu publicznego na terenie Moskwy i aglomeracji, włącznie z kolejami RŽD, wprowadzony zostanie jednolity bilet jazdy!“- dodał Lipsic.
Według zatwierdzonych już na wszystkich szczeblach planów, moskiewska SKM do 2012 powinna być zbudowana, ale podobnie do metra, jej rozbudowa trwać będzie dalej. Na odcinku od stacji Prjesnja do stacji Kanatczikowo i aż do Lichoborow prace już ruszyły i do 2009 r. ruszą pociągi SKM. Najpierw na odcinku od Prjesni do Lichoborow, a potem od Kanatczikowa do Czerkizowa, a następnie od Czerkizowa do Lichoborów. Na samym końcu zostanie otwarty odcinek Władykino – Rostokino.
Do 2012 roku zbudowanych zostanie 30 stacji na trasach SKM długości 54 km. Jako pierwsza w 2009 otwarta zostanie linia Presnia – Kanatczikowo z pięcioma stacjami: City, Kutuzowo, Potilicha, Łużniki oraz Płoszczadź Gagarina. Pociągi kursować będą tutaj z częstotliwością 5 minut i całą trasę podróżni przebędą w ciągu kwadransa. Jeszcze nie wiadomo, jakie składy elektryczne pójdą na tą linię, bo w tej sprawie trwają rozmowy z kolejami RŽD.