Moskwa: Ruszyła budowa podbiegunowej Jakuckiej Magistrali Kolejowej
Jak informuje służba prasowa Republiki Sacha (Jakutii), firmy Transstroj i Mjeczejinwest, 1 marca rozpoczęły budowę podbiegunowej magistrali kolejowej z Tyndy przez Bjerkakit i Tommot do Jakucka i dalej na wschód do rzeki Ałdan. Magistrala ta w przyszłości pójdzie dalej przez Magadan i Anadyr do cieśniny Beringa i dalej do USA i Kanady. Pierwszy etap połączy miejscowości Ułak i Elga.
W pierwszej kolejności odnowiono te bazy budowlane, które opuszczono jeszcze w 2002 roku. Komisja koordynacyjna budowy dokonała inspekcji terenów przyszłej budowy, kończąc bieg w miejscowości Nagornyj nad rzeką Timpton. W inspekcji udział wziął wicepremier rządu guberni Amurskiej Aleksandr Niesterenko, szef Zejskiego rajonu Nikołaj Lichofrud, szef projektu budowy linii kolejowej Aleksandr Dudnikow, dyrektor generalny kolei Željeznyje Darogii Jakutii (ŽDJ) Wasylij Szymochin, oraz szef firmy Siewiero-Wastok Transstroj Władymir Michajljenko.
Podczas inspekcji ustalono problemy techniczne związane z przyjmowaniem koniecznych materiałów budowlanych dla tej gigantycznej inwestycji na stacjach kolejowych Wjerchnieje Zejsk, Ułak i Wjerchnij Ułak. Uzgodniono, że w interesie przyspieszenia i ułatwienia budowy kolei, konieczne jest zbudowanie dróg bitych od 80-go kilometra do 120-go kilometra oraz od 120-go kilometra do 320-go kilometra trasy. Z tego nader trudnym i niebezpiecznym będzie odcinek od 180-go kilometra do 240-go kilometra, przebiegający przez pełne kanionów i zwężeń trudno dostępne malownicze tereny doliny rzeki Ałgama.