Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Moskwa: Rusza budowa długiej na 2000 km północno syberyjskiej magistrali SewSib

inforail
20.02.2008 15:03

Jak informuje agencja RIA Nowosti, budowa północno syberyjskiej Magistrali Kolejowej, zwanej w skrócie SewSib jest już coraz bardziej aktualna. Jak podkreślił prezes rosyjskich kolei РЖД/RŽD Wadymir Jakunin, trudno jeszcze określić dokładną trasę i pełny rozmiar prac projektowych o wartości ponad 500 mld rubli dlatego, bowiem nie wykonano jeszcze odpowiedniego szczegółowego projektu całej trasy.
Jedno jest pewne: pójdzie ona od Niżniewartowska poprzez bardzo bogate złoża surowców mineralnych północnej części guberni Tomskiej i Krasnojarskiej aż do guberni Irkuckiej, mniej więcej na wysokości równoleżnika 62˚, mniej więcej od południka 75˚do rzeki Tunguska na południku 110˚. W drugim etapie budowy, linia ta później pójdzie jeszcze dalej przez Jakuck i Ochotsk do Magadanu, a następnie do Anadyru, a stąd do miejscowości Uzlen nad cieśniną Beringa, skąd tunelem pobiegnie dalej do USA i Kanady.
Po podaniu do publicznej wiadomości wypowiedzi Jakunina, Interfax podał dalsze szczegóły tej gigantycznej inwestycji. Długość Północno-Syberyjskiej Magistrali Kolejowej będzie ponad 2000 km. Z Niżniewartowska nad Obem trasa SewSibu pobiegnie do miejscowości Jenisjejsk nad Jenisjejem, gdzie uzyska połączenie z linią kolejową Ljesosybisrsk – Aczinsk – Abakan, stąd wzdłuż rzeki Angara pobiegnie do Ust-Ilimska, uzyskując połączenie z linią kolejową Ust-Ilimsk – Chrjebtowaja na BAM-ie. Potem wzdłuż rzeki Lena pobiegnie do Jakucka i dalej na północny-wschód.
Jak podkreślił dyrektor Instytutu Regionalnej Polityki Bułat Stoljapow, „będzie to najważniejsza inwestycja kolejowa Rosji minionych 30 lat i według obecnych ocen, pochłonie ona przynajmniej 1,3 tryliarda rubli. Z tego jedynie budowa samej linii kolejowej kosztować będzie 230 mld rubli.“Cały projekt realizowany będzie ze źródeł mieszanych: budżetu federalnego Rosji, budżetów poszczególnych guberni, środków rosyjskich kolei РЖД/RŽD, oraz funduszy najróżniejszych firm prywatnych i prywatnych inwestorów.
Budowa całej magistrali SewSib potrwa około 15 lat. Według szacunków, wzdłuż nowej magistrali kolejowej w 2025 roku żyć będzie już ponad 7 milionów ludzi! Przepustowość nowej magistrali kolejowej planowana będzie na 60 mln t, z tego tylko na towary tranzytowe przewiduje się aż 30 mln t. Oprócz połączenia dotychczas niedostępnych terenów Północnej Syberii, SweSib pomoże odkryć bardzo cenne złoża minerałów, rud i ropy, które powinny znajdować się na terenach, przez które pójdzie jej trasa. Będzie to najnowocześniejsza kolej na Syberii: dwutorowa, zelektryfikowana, zaopatrzona w wysokiej klasy urządzenia zabezpieczenia ruchu i łączności, z setkami stacji i przystanków i z całym szeregiem bocznic przemysłowych.