Moskwa: Rozbudowa sieci szybkich połączeń

Jak donosi agencja Interfax, rosyjskie koleje RŻD rozpatrują możliwość wprowadzenia do ruchu w latach 2014–2015 szybkich składów na trasie Moskwa –Tuła –Kursk —oznajmił starszy wiceprezes RŻD d/s techniki kolejowej Walentin Gapanowicz. Jak podkreślił, jest to linia o dużym nasileniu ruchu pasażerskiego i dlatego nie należy spoglądać na to, ile to będzie kosztowało. W tym przypadku czas przejazdu pociągiem jadącym z szybkością 160 km/h do Kurska może być skrócony do 4,5 godziny, a do Tuły do 1,5 godziny. Przy tym będzie rzeczą konieczną zupełne wycofanie z niej ruchu towarowego w kierunku na Woroneż.
Jak podkreślił Gapanowicz, w planie na 2010 rok wprowadzono już przedprojektowe prace. Na tą linię jeszcze nie zamówiono składów, ale w całości będą one rosyjskiej produkcji. Niezależnie od powyższego, RŻD rozpatruje możliwość modernizacji trasy Moskwa –Jarosław w interesie podniesienia szybkości pociągów na tej linii do 160-200 km/h. Jak podkreślił Gapanowicz, na tej linii trzeba będzie wykonać bardzo poważne inwestycje infrastrukturalne i również zupełne wycofać z niej ruch towarowy. W ramach tych dwóch projektów rozpatrywana jest możliwość przedłużenia trasy pociągów szybkiego ruchu do Brześcia nad Bugiem. Innym projektem jest rozpatrzenie możliwości wprowadzenia pociągów pasażerskich szybkiego ruchu na trasie Omsk –Nowosybirsk. Obecnie składy szybkiego ruchu kursują na trasie Moskwa –Sankt Petersburg i dalej do Helsinek, a w połowie 2010 ruszą z Moskwy do Niżnego Nowgorodu.