Moskwa: Przebudowa moskiewskiego węzła pochłonie 767 mld rubli
Moskiewski węzeł kolejowy do 2020 roku zostanie zupełnie przebudowany za sumę 767 mld rubli. Oznajmił to pierwszy wiceprezes rosyjskich kolei federalnych РЖД/RŽD Wadim Morozow. Jak donosi służba prasowa РЖД/RŽD, generalny plan przebudowy węzła nie tylko zatwierdził już zarząd РЖД/RŽD, ale także rząd rosyjski.
Przebudowę tą zaplanowano już właściwie w 1983 r., kiedy wraz z opracowaniem długofalowego programu rozwoju stolicy, nakreślono dyrektywy dotyczące kolei oraz transportu publicznego na terenie stołecznego miasta i aglomeracji. Zmodyfikowany projekt przewiduje włączenie kolei do obsługi miejskiego i podmiejskiego transportu publicznego i w tym interesie wszystkie linie kolejowe na terenie miasta i aglomeracji zostaną przekształcone w celu obsługi nowopowstających linii SKM typu berlińskiego S-bahn.
Pierwszym krokiem przebudowy moskiewskiego węzła kolejowego będzie modernizacja pierwszego wokoło moskiewskiego pierścienia, tzw. Małoje Kolco i zbudowanie na niej mniej więcej co 500-800 metrów stacji typu S-bahn. Pierwszy etap przebudowy, trwający do 2015 roku pochłonie sumę 323 mld rubli.
Dzięki modernizacji moskiewskiego węzła, przepustowość linii kolejowych Moskiewskiej DOKP zwiększy się z 800 mln pasażerów do 1600 mln pasażerów rocznie, z tego z 30,5 mln do 45 mln pasażerów rocznie w szybkim i superszybkim ruchu kolejowym. Ilość przewożonych towarów koleją na terenie Moskwy wzrośnie z 47 mln ton do 59 mln ton rocznie, przy zupełnym wykluczeniu wszelkich przewozów tranzytowych.