Moskwa: Plan Inwestycyjny RŻD w 2011 r.
Jak donosi agencja Interfax, program inwestycyjny Kolei RŻD w roku 2011 może osiągnąć 285 mld rubli, a w 2012 r. – 299,9 mld rubli, zgodnie z materiałem rządu rosyjskiego, który w czwartek rozpatrywał programu inwestycyjny i plan finansowy kolei państwowych. W 2010 roku inwestycje kolejowe pochłoną $ 270,5 mld rubli. Optymalizacja przepływów pieniężnych w bieżącym roku umożliwi RŻD zwiększenie finansowania inwestycji o 10 mld rubli (nie licząc wzrostu portfela kredytowego), a tym samym końcowy wynik kosztów inwestycji na rok 2009 wyniesie 262,8 mld rubli. Wcześniejszy program inwestycyjny szacuje tą sumę na 252 mld rubli.
Projekt inwestycji kolei na lata 2010-2012 obejmuje jedynie wcześniej zatwierdzone i już realizowane projekty inwestycyjne. Priorytetem jest spełnienie zobowiązań RŻD dotyczące projektów związanych z rozwojem infrastruktury kolejowej w ramach przygotowań do Igrzysk Olimpijskich 2014 w Soczi, a także uczestnictwo w finansowaniu obiektów zatwierdzonych przez Federalny Program „Rozwój systemu transportowego Rosji w latach 2010–2015“.
Plan inwestycyjny przewiduje również kontynuowanie projektów realizowanych przez RŻD z udziałem Funduszu Inwestycyjnego –„Przebudowa odcinka linii kolejowej Komsomolsk nad Amurem –Sowietskaja Gawań“wraz z budową nowego tunelu Kuznetsowskiego i organizacji ruchu wysokiej prędkości na odcinku Petersburg –Busłowskaja (granica z Finlandią) oraz z rozwojem obwodnicy dla ruchu towarowego z dostępem do rosyjskich portów bałtyckich. Tu budowa linii wysokiej prędkości dyskryminuje pociągi towarowe zmierzające do tych portów i dlatego RŻD musi zbudować dla nich nowe połączenia uzupełniające trasę do Finlandii.
Ministerstwo Transportu Rosji przygotowało już projekt zmienionego programu inwestycyjnego, mający na celu zwiększenie remontów w sposób opisany w materiałach rządowych. Zgodnie z tymi zmianami, program remontów środków trwałych kolei w 2010 r. zostanie podniesiony do poziomu roku 2009 o 36%. W ramach programu inwestycyjnego przewiduje się budowę nowych linii, modernizację lokomotyw oraz taboru składów motorowych, rozwój transportu pasażerskiego, oraz działania na rzecz wdrożenia nowości technicznych, które zwiększają bezpieczeństwo ruchu, aż do korzystania z wielu systemów technicznych – podkreślają w materiale rządowym.