Moskwa: Kolejowy Sachalin w 2009 roku
Według informacji radia chabarowskiego, rosyjskie koleje РоссийскиеЖелезныеДороги(Rossijskije Żeljeznyje Darogi – РЖД/RŻD) w 2009 planują zainwestować ponad pół miliardów rubli w realizację programu inwestycyjnego, mającego na celu modernizację połączoną z budową splotu trójszynowego (1067 / 1525 mm) linii kolejowych na wyspie Sachalin (Сахалин, 樺太- Karafuto). Według planów, na linii kolejowej Szachty –Ilińsk (Шахты–Ильинск) zbudowany zostanie tunel, a na trasie Korsakow –Nogliki (Корсаков–Ноглики) most kolejowy. Realizację tego projektu rozpoczęto w 2003 r. i w tym czasie przekazano do ruchu 21 mostów kolejowych, na linii Pobjedino –Onor (Победино–Онор) ułożono kable optyczne, przebudowano stację Czechow (Чехов), oraz zbudowano nową linię wraz z nowymi tunelami nr 22 i 23 na linii Szachta –Ilińsk (Шахта–Ильинск). Umożliwienie przejazdu pociągów szerokotorowych ma nastąpić w 2011 roku. W dalszym planie jest połączenie wyspy tunelem, mostem lub groblą z „Wielką Ziemią”a także z japońską wyspą Ezo –Hokkaido (北海道). Obecnie przewozy wagonów kolejowych z Rosji na wyspę odbywają się trzema promami, które w skrajnych warunkach atmosferycznych nie zawsze mogą wypłynąć. Sachalin podobnie do wysp Japońskich (日本列島) często nawiedzany jest przez trzęsienia ziemi i dlatego wszelkie obiekty kolejowe budowane są przy wzięciu pod uwagę tego faktu.