Moskwa: Gazprom uruchomił podbiegunową linię kolejową na półwyspie Jamał
Według informacji agencji Interfax, Gazprom tymczasowo uruchomił podbiegunową północno-syberyjską linię kolejową Obskaja –Bowanjenkowo na półwyspie Jamał. Jest ona długości 525 km i jej początek (Bowanjenkowo) leży na 572-ym kilometrze linii kolejowej Karskaja –Bowanjenkowo.
Chwilowo jest to tylko eksploatacja robocza tej linii, której budowa odbywała się w bardzo surowych warunkach polarnych i obsługiwać ma tamtejsze pokłady roponośne. Linia ta zaplanowana została na przewóz towarów do 3 mln t rocznie. Ale pomocna będzie również przy budowie ropociągów, np. Bowanjenkowo –Uchta. Na wspomnianej linii kolejowej przewożone będą także półprodukty, jak np. kondensat gazowy.
Do całkowitego przekazania tej linii kolejowej do eksploatacji, wykonane będą jeszcze kompleksowe prace budowlane od rozjazdu Chrałow (268-y km trasy) do stacji Bowamjenkowo (525-y km trasy), m. in. wykonanie balansowania trasy i zabezpieczenia antykorozyjnego mostów. Obecnie pokłady ropy na półwyspie Jamał w konieczne urządzenia i ropociągi zaopatrywane są tirami z portu morskiego Charasawej, a potem wspomnianą linią kolejową od stacji Obskaja do rozjazdu Chrałow, a potem do Bowanjenkowo. Według planów Gazpromu, do 2030 r. wydobycie gazu na półwyspie Jamał chcą podnieść do 310-360 mld kubików rocznie. Linia kolejowa gotowa ma być do 2012 r.