Moskwa: 1,3 mld rubli na modernizację kolei na Sachalinie
Według informacji departamentu prasowego rosyjskich kolei РЖД/RŽD, na modernizację infrastruktury kolejowej dalekowschodniej wyspy Sachalin, w 2008 r. przeznaczono sumę 1,3 mld rubli. W programie przewidziano przebudowę trzynastu mostów kolejowych, jednego tunelu oraz najróżniejsze odcinki linii kolejowej Katangli – Wzmorje – Gornozawodsk i Wzmorje – Szebunin.
Ta dalekowschodnia wyspa, razem z wyspami Kurylskimi geograficznie wchodząca w skład Wysp Japońskich i odebrana Japonii po drugiej wojnie światowej, chwilowo nie posiada torowego połączenia z siecią РЖД/RŽD, co zastępuje uciążliwa komunikacja promowa między Chołmskiem na Sachalinie i Wanino w guberni Chabarowskiej. W perspektywie przewidziano budowę tunelu z Sowieckoj Gawani do Krasnogorska lub Ugljegorska oraz z Gornozawodska do Wakkanai na Hokkaidōw Japonii.
Linie kolejowe na Sachalinie chwilowo odpowiadają rozstawowi japońskiemu, celem modernizacji kolei na tej wyspie jest przede wszystkim właśnie przejście na rozstaw szerokotorowy 1520 mm. Władze РЖД/RŽD spodziewają się od tego znacznego zmniejszenia się kosztów eksploatacji, bowiem wagony towarowe przywożone promem kolejowym z Rosji muszą albo otrzymać nowe podwozia (tak, jak to dzieje się np. w Brześciu, czy Medyce) , albo przywożony towar musi być przeładowywany do sachalińskich wagonów, których produkcja również jest coraz trudniejsza.