Morawiecki: 21 odcinków w pierwszej fazie projektu Kolej plus
Program Kolej plusbudowy i rozbudowy połączeń lokalnych i regionalnych będzie w pierwszej faziekosztował kilka mld zł i obejmował 21 odcinków na mapie Polski; to fundamentStrategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – mówił w środę premier MateuszMorawiecki.
„Tworzymy cały program, który ma objąć miasta wielkościpowyżej 10 tys. mieszkańców, z których mają być połączenia do większychośrodków; tak żeby cała ta sieć komunikacyjna kierowała się swojego rodzajulogiką i jednocześnie tworzyła jednolity ruszt komunikacyjny z punktu widzeniazdolności mieszkańców poszczególnych regionów do poruszania się po terytoriumnaszego kraju” – mówił premier w Jasienicy Mazowieckiej podczasprezentacji programu Kolej plus. Jak dodał, program w pierwszej fazie”będzie kosztował kilka miliardów złotych”, a w dłużej perspektywiemoże to być „wiele dziesiątków miliardów”.
Zaznaczył, że pierwszy okres obejmie otwarcie 21 jedenodcinków, które „zostały już przeanalizowane” i względem którychzostaną „dokonane prace inwestycyjne”. Zapowiedział, że w kolejnychetapach będą otwierane nowe połączenia.
Premier dodał, że program rozbudowy kolei stanowi fundamentStrategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Jak wyjaśnił, w ciągu ostatnich 30lat liczba torów kolejowych spadła z ok. 30 tys. km do ok. 20 tys. km.
„Podejmujemy się programu, który ma to niekorzystnezjawisko odwrócić. (…) To jest moment przełomowy, punkt zwrotny, od któregobędziemy odtwarzali połączenia kolejowe” – powiedział, podkreślając, że wtej chwili nawet „bardzo duże miasta” w Polsce jak Jastrzębie Zdrójczy Lubin, nie mają bezpośrednich połączeń.
„Po wielu latach zwijania torów kolejowych chcemyzatrzymać tę falę” – zaznaczył premier Morawiecki.
Obecny na konferencji prasowej minister infrastrukturyAndrzej Adamczyk poinformował, że resort przygotował już rozwiązania, którepoprawią kolejową komunikację pomiędzy sąsiadującymi województwami. Wedługszefa resortu przewoźnicy kolejowi, którzy operują w jednym województwie, będąmogli dojeżdżać do stacji węzłowych w sąsiednich dzielnicach, a nie tak jakjest obecnie dojeżdżać tylko do pierwszej stacji za granicą regionu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Proponujemy trwałe rozwiązania, które pozwolą i wręcznakażą przewoźnikom wykonywanie połączeń – w ramach połączeń wojewódzkich, dowęzłowych ośrodków w sąsiednich województwach, tak, żeby tam można byłoprzesiąść się na kolejny pociąg i aby podróż była przede wszystkimefektywna” – powiedział minister Adamczyk.
„Przygotowaliśmy projekty ustaw, przygotowaliśmy zmianyw ustawach dzisiaj istniejących” – dodał.
Minister wyjaśnił, że obecnie jest tak, że przewoźnicyoperujący w jednym województwie mogą dojechać tylko do najbliższej stacjikolejowej sąsiedniego województwa.
„To niezmiernie utrudnia komunikację kolejową, utrudniaporuszanie się do pracy, w sprawach życiowych zwykłych Polaków” -stwierdził Adamczyk.
„