Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizować nie kupować, kolejne wagony na czeskich torach

inforail
03.09.2013 14:01
Od sierpnia tego roku pasażerowie pociągów Ex, IC i EC, kursujących m.in. na trasach Praga – Žilina i Bohumin –Breclav mogą korzystać ze zmodernizowanych, przez Pars nova, wagonów. Włączenie tych jednostek do składów było możliwe dzięki wydaniu zezwolenia o dopuszczeniu ich do ruchu przez czeski odpowiednik UTK. Nastąpiło to 25 lipca 2013 roku. Kilka dni później Koleje Czeskie zakończyły proces przygotowywania wagonów do wprowadzania do ruchu z pasażerami. Do połowy 2014 roku możemy spodziewać się kolejnych z czterdziestu zmodernizowanych wagonów pasażerskich w barwach Ceskich Drah.
Wagon CD po modernizacji Wagon CD po modernizacji
’ Pasażerowie powinni być zadowoleni, zwłaszcza, że modernizacja objęła przede wszystkim wnętrza wagonów. W wygodnych fotelach podróżni będą mogli zrelaksować się podczas jazdy pociągiem. Dodatkowo komfort poprawi zainstalowana w każdym wagonie klimatyzacja czy gniazdka elektryczne przy każdym fotelu. Wagony są też przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także rowerzystów i matek z dziećmi. To z myślą o nich zostały odpowiednio przygotowane toalety, które funkcjonują w obiegu zamkniętym. Jest też czytelna informacja pasażerska, a także system rezerwacji miejsc”–zachwala wagony TomášIgnačák, szef firmy, która wykonała ich modernizację.    
W wagonach modernizacji poddane zostały także elementy gołym okiem niewidoczne dla pasażerów, a więc ich wyposażenie techniczne, podwozie, układ hamulcowy. Dzięki temu wagony spełniają normy europejskie, zgodne z TSI. To najwyższe standardy bezpieczeństwa na kolei. Dzięki temu wagony mogą być eksploatowane w składach pociągów międzynarodowych, kursujących z Pragi i Bohumina do Budapesztu. Jak wspomnieliśmy wyżej wagony zostały również skierowane do obsługi linii Praga- Žilina.
Wagon CD po modernizacji Wagon CD po modernizacji
Modernizacja wagonów jest jednym z priorytetowych punktów strategii odnowy tabory CD. To opcja tańsza niż zakup nowego taboru, stąd też zrezygnowano z zakupu kolejnych RailJetów. Zapewnia jednak podniesienie komfortu koleją na terenie Czech i w pociągach międzynarodowych, uruchamianych przez Ceske Drahy. Jak wspomnieliśmy kontrakt z Pars nova obejmuje modernizację 40 wagonów, typu Bmee. Plany modernizacyjne sięgają roku 2012, kiedy to, w lutym, podpisana została umowa. Rok później pierwszy wagon, można powiedzieć prototypowy, został ukończony i skierowany na testy, zakończone w lipcu br.