Modernizacje największych dworców kolejowych
inforail
12.06.2012 19:42
Modernizacje największych dworców kolejowych
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}table.MsoTableGrid{„Tabela – Siatka”border:solid windowtext 1.0pt;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}
Zrealizowane w ostatnim okresie modernizacje dworców kolejowych skłaniają do podsumowania i porównania inwestycji, dotyczących największych dworców kolejowych w miastach wojewódzkich.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ostatnich miesiącach oddano do użytku następujące zmodernizowane dworce kolejowe:
- Gdynia Główna
- Poznań Główny
- Warszawa Centralna
- Warszawa Wschodnia
- Wrocław Główny
W modernizacji są również dwa dalsze dworce:
- Katowice
- Łódź Fabryczna
Tabela 1. Modernizacje dużych dworców w Polsce.
Dworzec
|
Wartość inwestycji
|
Dofinan-sowanie unijne
|
Okres realizacji
|
Inwestor zewnętrzny
|
Dostosowanie do potrzeb niepełno-sprawnych
|
Dodatkowe inwestycje około- dworcowe
|
Gdynia Główna
|
41 mln zł
|
26 mln zł
|
2010-2012
|
Nie
|
Tak
|
Nie
|
Katowice
|
502 mln zł (116 mln Euro)
|
–
|
2010-2013
|
Tak
|
Brak danych
|
Tak
|
Łódź Fabryczna
|
1 760 mln zł
|
1 200 mln zł
|
2011-2014
|
Nie
|
Brak danych
|
Nie
|
Poznań Główny
|
120 mln zł
|
–
|
2011-2012
|
Tak
|
Tak
|
Tak
|
Warszawa Centralna
|
47 mln zł
|
–
|
2010-2012
|
Nie
|
Tak i nie
|
Nie
|
Warszawa Wschodnia
|
60 mln zł
|
–
|
2010-2012
|
Nie
|
Tak
|
Nie
|
Wrocław Główny
|
362 mln zł
|
181 mln zł
|
2010-2012
|
Nie
|
Tak
|
Tak
|
Znaczna liczba projektów jak i ich duży zakres wynikają z konieczności nadrobienia wieloletnich zaległości w utrzymaniu infrastruktury dworcowej, konieczności dostosowania obiektów do współczesnych wymogów i potrzeby przystosowania do obsługi niepełnosprawnych podróżnych. Istotne znaczenie mają również nawiązanie współpracy PKP PLK z inwestorami zewnętrznymi oraz znaczny zasób środków unijnych do wykorzystania w ramach bieżącego budżetu Unii Europejskiej. 5 spośród 7 największych modernizacji posiada znaczące dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej bądź jest realizowana wspólnie z inwestorem zewnętrznym, który w ramach inwestycji utworzy własny obiekt komercyjny, zintegrowany z dworcem.
W odnowie infrastruktury dworcowej daje się zauważyć trend do zachowania historycznej wartości architektonicznej budynków. Dworce takie jak Warszawa Centralna oraz Warszawa Wschodnia zmodernizowano zachowując ich oryginalną modernistyczną bryłę i odnawiając kluczowe elementy wystroju. Dworce w Gdyni i Wrocławiu odnowiono wraz z przywróceniem oryginalnego wyglądu, będącego świadectwem odmiennych epok i stylów architektonicznych. Podobny los czeka stary budynek dworca w Poznaniu, zaś żelbetowa, kielichowa konstrukcja modernistycznego dworca w Katowicach jest obecnie odtwarzana.
Część z modernizacji –w szczególności realizowanych z inwestorami zewnętrznymi –wiąże się z realizacją dodatkowych inwestycji okołodworcowych. Sytuacja taka ma miejsce w Katowicach, gdzie wraz z odbudowanym dworcem kolejowym powstanie dworzec autobusowy i centrum handlowe. Podobnie, w Poznaniu obok nowego obiektu zbudowany będzie dworzec autobusowy, centrum rozrywkowo-handlowe i parking wielopoziomowy.
Większość z obiektów przystosowano do obsługi niepełnosprawnych podróżnych. Wyjątek stanowi Dworzec Centralny, gdzie udostępnienie podróżnym nieużytkowanych od lat wind napotkało na problemy natury technicznej i biurokratycznej, przez co dostęp na perony dla niektórych grup podróżnych pozostaje utrudniony.
Wartość modernizacji samego budynku dworca oscyluje pomiędzy 40 a 60 mln zł. W wypadku dodatkowych inwestycji, np. rozbudowy obiektu o część handlową lub budowy podziemnego parkingu podziemnego, wartość wzrasta do kilkuset milionów złotych. Najbardziej kosztowny projekt dotyczy przebudowy dworca Łódź Fabryczna, który będzie obiektem podziemnym, z 4 peronami, projektowany jako przelotowy (początkowo będzie wyłącznie czołowy), umiejscowiony 16 metrów pod ziemią. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż za równowartość budowy dworca możliwe byłoby zrealizowanie modernizacji dziesiątek innych dworców w całym kraju. Stacja Łódź Fabryczna planowana jest jako przystanek pośredni Kolei Dużych Prędkości, odsuniętych w realizacji na odległą przyszłość.
Wraz z modernizacjami, na dworce powróciła czystość i schludność. Nieświeże zapachy, wodne zacieki i wszechobecny brud przestaną być wizytówką polskich dworców, utrzymanych jeszcze kilka lat temu wielokrotnie gorzej nawet niż w państwach byłego Związku Radzieckiego. Aby ogromny wkład w odnowę infrastruktury nie został zaprzepaszczony, potrzebne będzie zapewnienie stabilnych środków finansowych na bieżące utrzymanie odnowionych obiektów. Przykład zmodernizowanego lubelskiego dworca, utrzymywanego po modernizacji w bardzo dobrej kondycji, pokazuje, iż jest to możliwe.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024