Modernizacja warszawskiej linii obwodowej
inforail
23.04.2014 09:11
Modernizacja warszawskiej linii obwodowej
Jednym z pierwszych projektów kolejowych w nowej perspektywie unijnej jest modernizacja warszawskiej linii obwodowej na odcinkach pomiędzy stacjami Warszawa Gołąbki i Warszawa Zachodnia a Warszawą Gdańską. Celem modernizacji jest zwiększenie prędkości jazdy i przepustowości.
16 stycznia 2014 r. ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i materiałów przetargowych dla projektu POIiŚ 7.1-100 „Modernizacja linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia –Warszawa Gdańska) –Prace przygotowawcze. W ramach zamówienia zaktualizowany zostanie projekt wstępny, a także sporządzone zostaną projekty budowlany i wykonawczy. Termin składania ofert minął w lutym, zgłosiły się m. in. firmy Systra, CE Project Group i Sener.
Modernizacja linii obwodowej nie należy do wielkich inwestycji. Poprawa stanu linii pozwoli na usprawnienie ruchu w Warszawskim Węźle Kolejowym. Zasadniczą częścią inwestycji jest modernizacja 4 km linii 20 od stacji Warszawa Zachodnia do stacji Warszawa Gdańska. Dodatkowym elementem projektu będzie nowy system SRK na Odolanach i Jelonkach. Stacja Warszawa Gdańska zostanie rozbudowana o trzeci peron oraz o grupę torów do obsługi przewozów towarowych.
Wykonawca dokumentacji będzie musiał minimalizować zmiany geometrii torów, a także przeprowadzić uzgodnienia z ZTM i Metrem Warszawskim w zakresie węzła transportu publicznego i kolejowego przy Dworcu Gdańskim.
Co do rozwiązań konstrukcyjnych, zastosowane będą szyny 60E1, ciężkie podkłady betonowe PS-93 i PS-94 oraz podsypka klasy 1 gatunku 1 o grubości 35 cm. Przystanki kolejowe mają otrzymać system monitoringu, poprawiający bezpieczeństwo.
Powstanie też samoczynna blokada liniowa (SBL) na odcinku Warszawa Gdańska – Warszawa Jelonki. Perony do obsługi ruchu pasażerskiego na dużej linii obwodowej powstaną prawdopodobnie dopiero w późniejszym okresie. Wynika to z faktu, iż trasą tą zostanie skierowany ruch pociągów dalekobieżnych podczas kompleksowego remontu części dalekobieżnej linii średnicowej. Gdyby bowiem po dużej linii obwodowej kursowały pociągi regionalne, to nie wystarczyłoby przepustowości dla ruchu międzymiastowego. Tymczasem coraz bardziej potrzebny staje się bowiem remont średnicy, w szczególności na stacji Warszawa Zachodnia, ale i Warszawa Wschodnia. Modernizacji wymaga też Most Średnicowy –obecna wymiana mostownic (drewnianych podkładów) jest jedynie naprawą bieżącą.
Przeprowadzone naprawy i modernizacje pozwolą na wyeliminowanie ograniczeń prędkości jazdy do 10–40 km/h oraz na zwiększenie prędkości z 40–60 km/h do 60-80 km/h. Dodatkowo, wzrośnie przepustowość dla ruchu towarowego i pasażerskiego.
Dokumentacja ma zostać opracowana do października 2015 r., a wykonanie prac budowlanych przewidziano na lata 2016 –2018.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024