Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacja warszawskiej linii obwodowej

inforail
23.04.2014 09:11
Jednym z pierwszych projektów kolejowych w nowej perspektywie unijnej jest modernizacja warszawskiej linii obwodowej na odcinkach pomiędzy stacjami Warszawa Gołąbki i Warszawa Zachodnia a Warszawą Gdańską. Celem modernizacji jest zwiększenie prędkości jazdy i przepustowości.

en76010_760_760

16 stycznia 2014 r. ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i materiałów przetargowych dla projektu POIiŚ 7.1-100 „Modernizacja linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia –Warszawa Gdańska) –Prace przygotowawcze. W ramach zamówienia zaktualizowany zostanie projekt wstępny, a także sporządzone zostaną projekty budowlany i wykonawczy. Termin składania ofert minął w lutym, zgłosiły się m. in. firmy Systra, CE Project Group i Sener.
Modernizacja linii obwodowej nie należy do wielkich inwestycji. Poprawa stanu linii pozwoli na usprawnienie ruchu w Warszawskim Węźle Kolejowym. Zasadniczą częścią inwestycji jest modernizacja 4 km linii 20 od stacji Warszawa Zachodnia do stacji Warszawa Gdańska. Dodatkowym elementem projektu będzie nowy system SRK na Odolanach i Jelonkach. Stacja Warszawa Gdańska zostanie rozbudowana o trzeci peron oraz o grupę torów do obsługi przewozów towarowych.
Wykonawca dokumentacji będzie musiał minimalizować zmiany geometrii torów, a także przeprowadzić uzgodnienia z ZTM i Metrem Warszawskim w zakresie węzła transportu publicznego i kolejowego przy Dworcu Gdańskim.
Co do rozwiązań konstrukcyjnych, zastosowane będą szyny 60E1, ciężkie podkłady betonowe PS-93 i PS-94 oraz podsypka klasy 1 gatunku 1 o grubości 35 cm. Przystanki kolejowe mają otrzymać system monitoringu, poprawiający bezpieczeństwo.
Powstanie też samoczynna blokada liniowa (SBL) na odcinku Warszawa Gdańska – Warszawa Jelonki. Perony do obsługi ruchu pasażerskiego na dużej linii obwodowej powstaną prawdopodobnie dopiero w późniejszym okresie. Wynika to z faktu, iż trasą tą zostanie skierowany ruch pociągów dalekobieżnych podczas kompleksowego remontu części dalekobieżnej linii średnicowej. Gdyby bowiem po dużej linii obwodowej kursowały pociągi regionalne, to nie wystarczyłoby przepustowości dla ruchu międzymiastowego. Tymczasem coraz bardziej potrzebny staje się bowiem remont średnicy, w szczególności na stacji Warszawa Zachodnia, ale i Warszawa Wschodnia. Modernizacji wymaga też Most Średnicowy –obecna wymiana mostownic (drewnianych podkładów)  jest jedynie naprawą bieżącą.
Przeprowadzone naprawy i modernizacje pozwolą na wyeliminowanie ograniczeń prędkości jazdy do 10–40 km/h oraz na zwiększenie prędkości z 40–60 km/h do 60-80 km/h. Dodatkowo, wzrośnie przepustowość dla ruchu towarowego i pasażerskiego.
Dokumentacja ma zostać opracowana do października 2015 r., a wykonanie prac budowlanych przewidziano na lata 2016 –2018.