Modernizacja taboru PKP Intercity

inforail
07.02.2013 13:39
Do końca 2013 roku PKP Intercity wykona naprawy rewizyjne 18 lokomotyw EP09. Zostaną one również poddane modernizacji. 6 z nich jeszcze w tym roku, pozostałe w przyszłym. Dodatkowo, przewoźnik przeprowadzi naprawy główne z modernizacją dwóch lokomotyw elektrycznych serii EU07. Lokomotywy EP09 trafią do ZNLE S.A. w Gliwicach, a EU07 do ZNTK Oleśnica S.A. W przypadku lokomotyw EP09, których Intercity posiada 46, obowiązkowy serwis jest wykonywany co 370 000 kilometrów, natomiast codzienne zapotrzebowanie wynikające z rozkładu jazdy to około 40 pojazdów.
Wykonanie zaplanowanych na 2013 rok napraw rewizyjnych 18 lokomotyw zapewni wystarczającą liczbę tzw. „szybkich”lokomotyw, niezbędnych do pokrycia potrzeb rozkładu jazdy 2013/2014 wraz
z konieczną rezerwą. W połączeniu z zakupem przez nas dziesięciu nowych lokomotyw spalinowych oraz zwiększaniem liczby elektrycznych zespołów trakcyjnych gwarantujemy odpowiednią liczbę tzw. środków trakcyjnych do końca 2014 roku. –
powiedział Janusz Malinowski, Prezes PKP Intercity.
Zakres modernizacji jest podzielony na trzy pakiety, których wykonanie znacznie podniesie standard techniczny lokomotyw i obejmie:
– zabudowę przetwornic statycznych na podwoziu lokomotywy, która pozwoli zniwelować nadmierną ilości ciepła i hałasu oraz zwiększy przestrzeń w przedziale maszynowym,                                                  – zabudowę dodatkowego układu osuszania powietrza,
– modyfikację układu pneumatycznego,
– montaż nowego elektronicznego prędkościomierza oraz wykonanie instalacji do prędkościomierza.
Usługi naprawcze i modernizacyjne w ramach tego zlecenia będą zrealizowane przez ZNLE S.A.
w Gliwicach.
Do końca 2013 roku PKP Intercity wykona naprawy rewizyjne 18 lokomotyw EP09 (foto: K. Wach)
Kolejne EU07 pojadą 160 km/h
Oprócz lokomotyw EP09, PKP Intercity zamierza w 2013 roku wykonać również naprawę
2 lokomotyw serii EU07 na 5. poziomie utrzymania (naprawa główna) z modernizacją dostosowującą do prowadzenia pociągów z prędkością maksymalną do 160 km/h. Konieczność wykonania naprawy głównej wynika z aktualnej sytuacji eksploatacyjnej PKP Intercity i potrzeby zwiększenia liczby lokomotyw elektrycznych mogących kursować z prędkością 160 km/godz.
Eksploatujemy już jedną zmodernizowaną lokomotywę serii EU07 oznakowaną jako EU07A –001. Lokomotywa ta została zmodernizowana przez ZNTK Oleśnica S.A. w trakcie obsługi technicznej
na poziomie utrzymania P5. Dotychczasowe doświadczenia z trwających prób eksploatacyjnych są bardzo pozytywne.
–dodaje Janusz Malinowski.
Wykonaniem naprawy i modernizacji 2 lokomotyw z EU07 zajmie się ZNTK Oleśnica S.A., która wspólnie z Instytutem Pojazdów Szynowych Tabor opracowały kompletną dokumentację techniczną modernizacji lokomotywy i dysponują prawami autorskimi do projektu.
Przewoźnikowi zależy na utrzymaniu dla tego samego typu lokomotywy identycznych rozwiązań konstrukcyjnych. Jest to znacznie tańsze i łatwiejsze w czynnościach obsługowych, wymaga mniejszej liczby typów części zamiennych, maszyn i urządzeń technicznych do obsługi.
Wagony też do modernizacji
Dwaj najwięksi gracze rynku kolejowego podzielili pomiędzy siebie zamówienie na wykonanie napraw rewizyjnych 271 wagonów. PKP Intercity wybrały oferty złożone przez konsorcjum PESY i ZNTK Mińsk Mazowiecki oraz Newag. W przetargu startowali jeszcze FPS Cegielski, Tabor Szynowy z Opola, a także czeska firma Janoza. PESA i ZNTK wyremontują łącznie 147 wagonów. Będą to: 2 typu 143Ac, 6 typu 145Ab, 9 typu 152A, 4 typu 152A, 15 typu XB, 22 typu Z1B, 2 typu 406A, 6 typu 113A, 50 typu WL, kolejne 30 typu WL, 1 typu 507A. Newag natomiast zajmie się remontem 115 wagonów: 8 typu Z2A, 3 typu Z1A, 10 typu 112ALux, 22 typu 154A, 6 typu 159A, 10 typu 136A, 17 typu Z2B, 15 typu 11Arow, 5 typu 111ALux, 12 typu WR i 2 typu 155A. Łącznie PKP Intercity będą musiały zapłacić za remont wagonów ponad 50 mln złotych, z czego ponad 20 mln zainkasuje Newag, pozostała kwota przypadnie PESIE i ZNTK. Wagony mają zostać naprawione w ciągu 18 miesięcy od dnia udzielenia zamówienia. Wykonawców nie wyłoniono w częściach dotyczącej naprawy 9 kolejnych wagonów.