Modernizacja SM42 opóźniona przez covid
Projekt modernizacji 13 sztuk lokomotyw serii SM42, realizowany przez H. Cegielski FPS Sp. z o.o. jest opóźniony – poinformował wiceminister Andrzej Bittel, odpowiadając na zapytanie poselskie.
Opóźnienie szacowane jest na 8 miesięcy i zostało spowodowane restrykcjami wprowadzonymi z uwagi na pandemię COVID-19. Na chwilę obecną do wykonawcy przesłano 5 lokomotyw serii SM42 – dodał.
Przypomnijmy, że umowa na wykonanie tych prac została podpisana w listopadzie 2019 roku. Zamówienie podzielone było na dwie części. Obie zgarnęła firma z Poznania.
Część I dotyczy wykonania naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 6 lokomotyw serii SM42. Wartość podpisanej w tym zakresie umowy to 41 697 000.00 PLN netto.
Część II obejmuje natomiast wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 7 lokomotyw serii SM42. Ta usługa została wyceniona na 48 646 500.00 PLN netto.
Modernizacja pierwszej lokomotywy ruszyła w grudniu 2019 roku. Całe zamówienie powinno zostać wykonane w ciągu 24 miesięcy. Ale jak już wiadomo nie zostanie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zakres prac
Lokomotywy serii SM42 zostaną zmodernizowane na dwuagregatowe z funkcją zasilania wagonów w energię elektryczną. Pojazdy zyskają nowoczesne silniki spalinowe, spełniające najnowszą normę emisji spalin. Rozwiązania, które pojawią się w lokomotywach, takie jak m.in. mikroprocesorowe sterowanie, poprawią właściwości trakcyjne pojazdu, a także pozwolą zmniejszyć zużycie paliwa. Po modernizacji poprawi się bezpieczeństwo pracy lokomotyw, a także ich niezawodność. Niższe będą także koszty eksploatacji unowocześnionych pojazdów serii SM42.Zaplanowane prace przyczynią się do zwiększenia komfortu pracy maszynistów. Zastosowane rozwiązania wpłyną na obniżenie hałasu i drgań zarówno tych emitowanych do otoczenia, jak i tych, które mają wpływ na personel obsługujący lokomotywę oraz opcjonalnie na pasażerów.
Zmodernizowane lokomotywy będą wykorzystywane przede wszystkim do pracy manewrowej. Ponadto będą mogły być wykorzystywane do obsługi czasowo zamykanych części szlaków z uwagi na modernizacje linii kolejowych, obsługi pociągów w awaryjnych sytuacjach związanych z uszkodzeniami trakcji oraz sezonowo uruchamianych składów, prowadzonych po niezelektryfikowanych szlakach.
Jak podał Andrzej Bittel opóźnienie projektu ma wpływ na niższą dostępność lokomotyw spalinowych.