Modernizacja odcinka Opole – Kędzierzyn Koźle nadzorowana

inforail
19.02.2018 10:30

Modernizacja odcinkaOpole – Kędzierzyn Koźle na międzynarodowej trasie E 30 ma zapewniony nadzór –poinformowały PKP PLK.

Projekt Opole – Kędzierzyn Koźle jest największą inwestycjąPLK w województwie. Prawie o połowę skróci czas podróży między stolicą Opolszczyzny aKędzierzynem Koźle. Zwiększy się komfort obsługi na 10 stacjach i przystankach.Dziś podpisana została umowa na pełnienie nadzoru nad opracowaniem dokumentacjiprojektowej i robotami budowlanymi, warta ponad 9,5 mln zł.

PKP PLK informują, że na terenie województwa opolskiegorealizowany jest jeden z największych kolejowych projektów modernizacyjnych.Przedsięwzięcie dotyczy modernizacji magistrali kolejowej E 30 na odcinkuKędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie. W Krajowym Programie Kolejowym wartośćprojektu wynosi blisko 630 mln zł.

Dla sprawnej realizacji tak dużego przedsięwzięcia -właściwego zarządzania, sprawnego nadzoru i terminowego wykonania, w tymkoordynacji wszystkich kontraktów zawartych w ramach projektu oraz prowadzenienadzoru środowiskowego, PLK podpisały umowę na pełnienie nadzoru nadopracowaniem dokumentacji projektowej i robotami budowlanymi z firmą EKOCENTRUMSp. z o.o. z Wrocławia.

PKP PLK przypominają, że modernizacja linii E 30 na odcinkuKędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie –obejmuje przebudowę 44 linii kolejowej. Nowe tory, urządzeniazabezpieczające i sterowania ruchem oraz nowa sieć trakcyjna zapewnią szybszy isprawniejszych przejazd pociągów.

Linia zostanie przystosowana do ruchu pociągów z prędkościądo 160 km/h. Zwiększy się komfort odprawy podróżnych. Na 10 stacjach iprzystankach 20 przebudowanych peronów, będzie wyposażonych w nowe wiaty, ławkii oświetlenie oraz dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonych możliwościachporuszania się.

Bezpieczeństwo na skrzyżowaniach dróg z linią kolejowąpoprawi modernizacja 27. przejazdów kolejowo-drogowych. Sprawniejszy przejazdciężkich składów towarowych zapewni odnowienie 66 obiektów inżynieryjnych m.in.mostów i wiaduktów. Zwiększy się przepustowość trasy, na której obecnieprzejeżdża 80-90 pociągów (w tym 50 pasażerskich) na dobę.

Prace na linii E 30 na odcinku Kędzierzyn Koźle – OpoleZachodnie obejmą również rzebudowęnajwiększego mostu kolejowego nad Odrą w Opolu. Plany zakładają dobudowanienowej konstrukcji mostowej. Każdy z dwóch torów będzie na osobnym moście(obecnie 2 tory są jednym). Projektowanie przewidziano do lipca 2019.

Podpisane dotychczas umowy 21.09.2017 r.:

· 412 mln zł (netto), na opracowanie dokumentacji projektowejoraz realizację robót budowlanych w formule „projektuj i buduj” na podstawiemateriałów opracowanych w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 naodcinku Kędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie”.

· 3,8 mln zł (netto), na opracowanie dokumentacjiprojektowej na podstawie materiałów opracowanych w ramach projektu Prace nalinii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie” na odcinkuOpole Groszowice – Opole Zachodnie.

Wartość projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinkuKędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie” w zakresie linii nr 136 od km -0,206 do km37,511 oraz linii nr 132 od km 94,281 do km 101,100 wynosi 628,5 mln zł.Dofinansowanie ze środków unijnych CEF(Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”) przeszło 397,3 mln zł.