Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacja obiektów inżynieryjnych na E59

inforail
30.05.2014 13:59

Przebudowa obiektów inżynieryjnych na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań to przykład zastosowania współczesnych technologii budowlanych podczas modernizacji trasy kolejowej.
Projekty technologiczne przebudowy obiektów inżynieryjnych na linii E59 wykonała firma BPK Mosty we współpracy z PUT Intercor. Opracowano dokumentację dla mostów i wiaduktów we Wrocławiu, np. wiaduktu nad ul. Robotniczą i mostu nad rzeką Mienią. Projekty przygotowano z uwzględnieniem konieczności zachowania ciągłości ruchu kolejowego co najmniej na jednym torze.

robotnicza_wroclaw_760

W trakcie remontu wiaduktu nad ul. Robotniczą zostały wyremontowane przęsła, przebudowane podpory i wymienione przęsła w skrajnej części wiaduktu. Najpierw uniesiono przęsła zespolone, wykorzystując podnośniki hydrauliczne i podpory tymczasowe z klatek Intercor i ZBM, ustawione na płytach betonowych. W kolejnym etapie wymieniono krótsze przęsła na nowe, o zwiększonej długości.

mienia_rysunek_760

Z kolei przebudowa mostu nad rzeką Mienią to w praktyce budowa nowej budowli w miejsce starej. Ceglana konstrukcja o rozpiętości 5,0 m została rozebrana i zastąpiona ramą żelbetową posadowioną na palach. Cechą nowej konstrukcji jest nie tylko większa nośność, ale i powiększona do 7,0 m rozpiętość. Trudnością związaną z odpowiednim przygotowaniem i wykonaniem inwestycji było przygotowanie harmonogramu obejmującego zamknięcia torów, wbijanie ścian szczelnych, montaż konstrukcji odciążającej, realizację prac rozbiórkowych i ziemnych, a na koniec budowę nowego obiektu. Aby utrzymać ciągłość ruchu, podczas nocnej przerwy w ruchu zamontowano konstrukcję odciążającą o długości 20 metrów. Zastosowano 3 rodzaje ścian szczelnych o różnych długościach.
Budowa przejść podziemnych na stacjach Skokowa i Żmigród była realizowana etapami, pod zamkniętymi torami. Aby uniknąć problemów z wysokim poziomem wód gruntowych, prace prowadzono w osłonie wysokich ścian szczelnych. Zamontowano 6- lub 9-metrowe ściany, wzmocnione rozporami. Następnie zabudowano konstrukcje odciążające z tymczasowych przęseł oraz kładki dla pieszych. Segmenty pod torami przygotowano w ramach jednego etapu. Pozostałe instalacje zabezpieczono podczas prac profilami walcowanymi oraz dwudzielnymi rurami PEHD.
Sposób prowadzenia inwestycji kolejowych wymusza na projektantach konieczność opracowania projektu prac w ten sposób, aby utrzymana została ciągłość ruchu pojazdów kolejowych. Przygotowujący projekty muszą współpracować z projektantami branżowymi, aby inwestycja była możliwa do realizacji przy istniejących ograniczeniach technologicznych.