Modernizacja linii kolejowej w centrum Krakowa, będą utrudnienia
W sobotę wraz z korektąrozkładu jazdy rozpoczął się kolejny etap modernizacji linii kolejowej KrakówGłówny Towarowy – Rudzice, biegnącej przez centrum miasta. Przebudowa spowodujeduże utrudnienia na ulicach wiodących pod wiaduktami remontowanej trasy.
Rozpoczęte w lipcu tego roku prace modernizacyjne liniiKraków Główny Towarowy – Rudzice zakładają zastąpienie nową, 850-metrowąestakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i dobudowanie na nimdwóch par torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych.Inwestycja o wartości blisko 1 mld zł powinna zakończyć się z końcem 2020 r.
Jak podkreślił rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe MirosławSiemieniec, zarządcy infrastruktury kolejowej i drogowej w Krakowie dążyli dotego, żeby wprowadzane zmiany uwzględniały optymalną organizację komunikacjidla kierowców i podróżnych.
Zgodnie z planami PKP PLK, od soboty prace związane zprzebudową wchodzą w kolejną fazę. Rozpoczynają się roboty związane zprzebudową wiaduktów kolejowych i modernizacja torów. Obecnie wykonawcaprowadzi prace związane z budową estakady między ul. Miodową i ul. Kopernika.Trwają rozbiórki nasypu, torów i sieci trakcyjnej. Budowany jest wiadukt przyul. Grzegórzeckiej. Rozpoczęły się prace związane z budową nastawni na stacji wKrakowie Płaszowie i Bieżanowie.
W obszarze kolejowym wykonawca będzie nadal demontował toryi konstrukcje sieci trakcyjnej na kolejnych odcinkach linii kolejowej.Przebudowywana będzie infrastruktura obejmująca sieci kanalizacyjne iteletechniczne.
Uzgodniona organizacja ruchu drogowego w obszarze wiaduktówma pozwolić na demontaż konstrukcji wiaduktów i budowę nowych obiektów. Jakpodkreślają wykonawcy inwestycji z firmy Strabag, z 20 ulic, będących wobszarze przebudowy linii kolejowej, istotne zamknięcia mają dotyczyć dwóch.Aby ograniczyć zakres zmian, zostanie utrzymany ruch pieszych na ulicach:Kamiennej, Łokietka i Miodowej. Samochody cały czas będą mogły przejeżdżać ul.Prądnicką i Grzegórzecką.
Od soboty wyłączony zostanie jeden pas ruchu zprzeznaczeniem pod ruch pieszych na przejeździe pod wiaduktem na ul.Wrocławskiej oraz zwężony będzie przejazd pod wiaduktem na ul. Prądnickiej.Całkowicie zamknięty zostanie dla pojazdów przejazd pod torami na ul. Kamiennej– utrzymany będzie tam ruch pieszy. Z kolei niedostępne dla pieszych będzieprzejście podziemne do peronów na stacji Kraków Łobzów oraz przejście w ciąguul. Racławickiej.
Od 16 września całkowicie zamknięta dla pojazdów będzie ul.Łokietka – pod przebudowywanym wiaduktem będą mogli przechodzić tylko piesi.
Od 30 września zmiany dotkną ul. Kopernika (wyłączenie zruchu pojazdów za wyjątkiem pojazdów uprzywilejowanych, utrzymanie ruchupieszego i rowerowego), ul. Grzegórzecką (zwężenie z utrzymaniem ruchusamochodów i tramwajów) oraz ul. Miodową (wyłączenie z ruchu pojazdów,utrzymanie ruchu pieszego).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dzięki inwestycji przez Kraków będzie jeździć więcejpociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i noweprzystanki zapewnią wygodę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągówdalekobieżnych, szczególnie na linii E 30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla,łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.
Zaplanowane prace są związane z dalszą rozbudowąKrakowskiego Węzła Kolejowego. Kontrakt obejmuje modernizację blisko20-kilometrowego odcinka Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Prace wykonywanebędą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna,rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchuaglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobudujedwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta – od stacji KrakówGłówny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku KrakówPłaszów – Kraków Bieżanów.
Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków GłównyTowarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstanątakże dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej KoleiMiejskiej – Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. wsystem informacji pasażerskiej; dostosowane będą też dla osóbniepełnosprawnych.
Prace obejmą w sumie 55 obiektów inżynieryjnych: mosty,wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych.Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tymestakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ichmiejscu powstaną nowe.
Wartość projektu, realizowanego w ramach Krajowego ProgramuKolejowego, wynosi ok. 966 mln zł netto.
„