Modernizacja linii kolejowej Biała Podlaska – Terespol za 555 mln zł

inforail
07.03.2018 11:37

555 mln zł kosztowaćbędą prace na linii kolejowej Biała Podlaska – Terespol, które mają rozpocząćsię w połowie marca i zakończyć w sierpniu 2020 r. To ostatni etap modernizacjiszlaku E-20 między Siedlcami a Terespolem.

Głównym przedmiotem projektu jest przebudowa stacjikolejowych w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu oraz budowakomputerowego centrum sterowania ruchem.

Pełnomocnik wojewody lubelskiego ds. rozwoju infrastrukturykolejowej, Tomasz Gontarz, podkreślił, że modernizowana linia kolejowa mabardzo duże znaczenie, bowiem stanowi odcinek jednego z korytarzytransportowych prowadzących z Europy zachodniej na wschód, aż do Chin.

„Ta linia ma charakter strategiczny, to część nowegoJedwabnego Szlaku. Dla nas jest ważne, że zwiększy się jej przepustowość.Będzie możliwość prowadzenia cięższych pociągów towarowych, zwiększy się ichprędkość, będzie można więcej towarów przewieźć” – powiedział Gontarz w środęna konferencji prasowej w Białej Podlaskiej.

Projekt zakłada kompleksową przebudowę stacji kolejowych wBiałej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu. Zmieniony będzie na nich układtorów i 113 rozjazdów. W Terespolu powstanie nowoczesne, komputerowe centrumsterowania. Wymieniona będzie cała infrastruktura stacyjna służąca zarządzaniuruchem pociągów.

Na stacjach przebudowane będą perony, zbudowane na nichzostaną nowe wiaty i oświetlenie, powstaną ułatwienia dla niepełnosprawnychpodróżnych. Założony będzie monitoring.

W Białej Podlaskiej na stacji zbudowane zostanie podziemneprzejście na perony. Powstanie tam też nowy przystanek dla obsługi lokalnegoruchu pasażerskiego. Przy ul. Lubelskiej zbudowany będzie nowy wiaduktkolejowy, który pozwoli na skierowanie samochodów poruszających się drogąwojewódzką nr 812 pod torami. W pobliżu Białej Podlaskiej zbudowany zostanienowy, bardziej wytrzymały, most na rzece Rudce. W Terespolu przebudowany będzieistniejący tam tunel pod torami.

Na pięciu przejazdach kolejowych, na drogach między BiałąPodlaską a Terespolem wymieniona, będzie nawierzchnia i założone zostanie noweoświetlenie.

Po zakończeniu modernizacji, co ma nastąpić w sierpniu 2020r. pociągi pasażerskie na tej trasie będą mogły jeździć z prędkością do 160 kmna godzinę, zaś towarowe – do 120 km na godzinę.

Prace mają rozpocząć się w połowie marca tego roku,wykonawcą jest spółka Trakcja z Warszawy. Na czas robót ruch pociągów niebędzie całkowicie wstrzymany, ale zostanie ograniczony. W czasie od 11 marcatego roku do 29 kwietnia 2019 r. dla podróżnych uruchomiona będzie zastępczakomunikacja autobusowa.

Wartość projektu wynosi 555 mln zł, a kwota unijnegodofinasowania z instrumentu „Łącząc Europę” – 519 mln zł.