Modernizacja i zakup taboru PKP Intercity w 2006 roku
Dla Intercity zakup i modernizacja taboru jest działaniem priorytetowym. Aby sprostać oczekiwaniom rynku i coraz bardziej wymagających klientów, Intercity dąży do podnoszenia komfortu podróży i zapewnienia wysokiego standardu usług. Pierwsze kroki w tym kierunku zostały już podjęte. Poniżej prezentujemy właśnie kroki podjęte przez Spółkę zmierzające do realizacji tego celu. W lipcu ubiegłego roku podpisana została umowa kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na kwotę 50 mln Euro. Środki te w całości przeznaczono na inwestycje taborowe –zakup lokomotyw i wagonów, a także modernizację już posiadanych przez Spółkę wagonów. W ciągu trzech lat Intercity planuje wydać na modernizację i zakup taboru około 1 mld złotych. Są to najpoważniejsze inwestycje Spółki w jej pięcioletniej historii. W 2006 r. Intercity wydało na ten cel ok. 125 mln. Złotych. W ubiegłym roku naprawom głównym, modernizacjom i gruntowym naprawom rewizyjnym poddano 72 wagony różnych klas i typów.
Rodzaj wagonu
|
Ilość napraw w 2006
|
Wagony sypialne
|
12
|
Przedziałowe 1klasa
|
13 w tym 5 wagonów typu bissnes class
|
Przedziałowe 2 klasa
|
40 w tym 4 wagony dla osób niepełnosprawnych
|
Wagon restauracyjny
|
1
|
Wagon konferencyjny
|
1
|
Wagony bezprzedziałowe typu sleeperetka ( z miejscem na przewóz rowerów)
|
4
|
Kuszetka
|
1
|
|
Razem 72
|
Modernizacja oznacza całkowitą przebudowę, której efektem jest oddanie do użytku pasażerów zupełnie nowych wagonów. Obejmuje ona zarówno aspekty techniczne, jak i wizerunkowe – od instalacji nowoczesnych systemów zasilania w energię elektryczną, systemów izolacji cieplnej zapewniających utrzymywanie optymalnej temperatury w wagonie, czy montażu łatwiejszych w obsłudze drzwi, po zmiany wystroju wnętrza, okładzin i tapicerek foteli.
Spośród zmodernizowanych wagonów:
· 58 zostało w wyposażonych w nowoczesny, przyjazny środowisku zamknięty system toalet;
· 4 wagony bezprzedziałowe typu sleeperetka zostały przystosowane do przewozu rowerów;
· 4 wagony przystosowano do potrzeb pasażerów niepełnosprawnych (łącznie z odpowiednio zaprojektowanymi kabinami WC);
· 45 wagonów zostało wyposażonych w urządzenia klimatyzacyjne –docelowo. Spółka chce osiągnąć stan taboru, w którym stosunek wagonów klimatyzowanych do nieklimatyzowanych będzie wynosił 5:1;
· 5 wagonów przedziałowych 1 klasy dysponuje 3 przedziałami typu business class.
Na szczególną uwagę zasługuje wagon konferencyjny, stanowiący jedyne w swoim rodzaju mobilne centrum konferencyjne. Supernowoczesny nabytek PKP Intercity został zaprojektowany i wyprodukowany w polskich Zakładach Taboru Szynowego w Opolu. Zastosowana koncepcja architektoniczna pozwala wydzielić w nim dwie główne części –barową wraz z aneksem kuchennym i konferencyjną. W tej pierwszej do dyspozycji pasażerów jest 9 miejsc siedzących – w tym trzy bezpośrednio przy barze i sześć na sofach. Wykonany ze stali nierdzewnej aneks, wyposażono w kluczowe dla pracy załogi pokładowej wagonu gastronomicznego sprzęty: mikrofalówkę, express do kawy, zmywarkę, a nawet kostkarkę do lodu. Zasadniczą część wagonu zajmuje dwudziestoosobowy stół konferencyjny, z wbudowanymi weń gniazdami do zasilania komputerów przenośnych 230V. Naszpikowany nowinkami elektronicznymi, takimi jak bezprzewodowy Internet, 40-calowy ekran LCD, system nagłośnienia umożliwiający oddzielne nagłośnienie sali, odtwarzacze CD, VHS, DVD, radio, 4 bezprzewodowe mikrofony, stanowić może mobilne centrum konferencyjne dla pasażerów podróżujących z Intercity. Prędkość eksploatacyjną wagonu producent określił na 200 km/h. Spółka zadbała nie tylko o gustowny wygląd wagonu i komfort jego użytkowników, ale także i o ich bezpieczeństwo. Na pokładzie zamontowany został system alarmowy i system umożliwiającym stałe monitorowanie wagonu.
Szeroki zakres prowadzonych prac modernizacyjnych służyć ma zbudowaniu oferty dostosowanej do potrzeb odmiennych segmentów rynku pasażerskiego, sprostaniu oczekiwaniom różnych grup klientów: czy to podróżujących służbowo przedstawicieli świata biznesu, rodziców planujących wakacyjny wyjazd z dziećmi, osób niepełnosprawnych czy studentów przewożących rowery.