Modernizacja francuskiej sieci kolejowej za 15 mld euro

inforail
03.10.2013 09:10
Francuska Sieć Kolejowa RFF zaakceptowała 6-letni plan modernizacji sieci kolejowej o wartości 15 mld euro (63 mld zł).

arton7515_760

Plan powstał na żądanie francuskiego ministra transportu, pod wpływem raportu Politechniki w Lozannie, który wypunktował słaby stan sieci kolei konwencjonalnej. Kolej tradycyjna jest we Francji niedoinwestowana od dekad ze względu na priorytet inwestycyjny dla kolei dużej prędkości.
Wielki plan modernizacji sieci ma 4 podstawowe cele:
  • poprawę niezawodności poprzez zmniejszenie podatności sieci kolejowej na wypadki na skrzyżowaniach z drogami kołowymi, zmniejszenie liczby wypadków z udziałem pieszych, obniżenie skali wandalizmu i kradzieży przewodów, oraz poprzez poprawę jakości obsługi w okresie występowania zakłóceń ruchu pociągów
  • poprawę przepustowości przez wdrożenie nowych technologii, takich jak GSM-R i ERTMS, zwiększenie liczby pociągów kursujących na najbardziej obciążonych liniach kolei dużej prędkości (m. in. Paryż Lyon) oraz skoncentrowanie działań inwestycjnych na głównych węzłach sieci: Paris Gare de Lyon, Lyon Part-Dieu i Marsylia
  • poprawę bezpieczeństwa poprzez zmniejszenie o połowę ofiar śmiertelnych w wypadkach związanych z przechodzeniem pieszych przez tory poza miejscami dozwolonymi
  • poprawę atrakcyjności podróży koleją poprzez wprowadzenie rozkładów jazdy o budowie modułowej, z kursami rozłożonymi w regularnych odstępach czasowych;rozkłady te mają być odpowiednie dla osób regularnie dojeżdżających do miejsc pracy lub nauki
Francuska sieć kolejowa liczy 29 273 km (dla porównania –w Polsce jest 19 191 km linii kolejowych), z czego 1 884 km to szybka kolej. Francuski system szybkiej kolei jest największy w Europie. 15 687 km linii kolejowych jest zelektryfikowanych (53%), z czego 5 863 km napięciem 1,5 kV DC (20% ogółu), 9 698 km napięciem 25 kV AC (33%), a 126 km innymi systemami zasilania (m. in. zasilanie z trzeciej szyny).
Systemy zabezpieczenia ruchu funkcjonują w kilku technologiach: 1 807 km linii posiada system TVM stosowany dla linii dużych prędkości, a 16 292 km posiada blokadę automatyczną. Tylko 39 km linii posiada system GSM-R.
Na francuskiej sieci kolejowej znajduje się 17 351 publicznych skrzyżowań z siecią kolejową (w Polsce –15 915), z których 1 462 jest używanych tylko przez pieszych. Spośród ogólnej liczby skrzyżowań 1 767 jest strzeżonych.
Bardzo liczne są obiekty inżynieryjne –na francuskich liniach kolejowych znajdują się 1 742 tunele o łącznej długości 637 km, a także 26 733 mostów i wiaduktów. Dochodzą do nich 22 323 ściany i mury oporowe oraz 1 142 kładki. /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}