Modernizacja francuskiej sieci kolejowej za 15 mld euro
inforail
03.10.2013 09:10
Modernizacja francuskiej sieci kolejowej za 15 mld euro
Francuska Sieć Kolejowa RFF zaakceptowała 6-letni plan modernizacji sieci kolejowej o wartości 15 mld euro (63 mld zł).
Plan powstał na żądanie francuskiego ministra transportu, pod wpływem raportu Politechniki w Lozannie, który wypunktował słaby stan sieci kolei konwencjonalnej. Kolej tradycyjna jest we Francji niedoinwestowana od dekad ze względu na priorytet inwestycyjny dla kolei dużej prędkości.
Wielki plan modernizacji sieci ma 4 podstawowe cele:
- poprawę niezawodności poprzez zmniejszenie podatności sieci kolejowej na wypadki na skrzyżowaniach z drogami kołowymi, zmniejszenie liczby wypadków z udziałem pieszych, obniżenie skali wandalizmu i kradzieży przewodów, oraz poprzez poprawę jakości obsługi w okresie występowania zakłóceń ruchu pociągów
- poprawę przepustowości przez wdrożenie nowych technologii, takich jak GSM-R i ERTMS, zwiększenie liczby pociągów kursujących na najbardziej obciążonych liniach kolei dużej prędkości (m. in. Paryż Lyon) oraz skoncentrowanie działań inwestycjnych na głównych węzłach sieci: Paris Gare de Lyon, Lyon Part-Dieu i Marsylia
- poprawę bezpieczeństwa poprzez zmniejszenie o połowę ofiar śmiertelnych w wypadkach związanych z przechodzeniem pieszych przez tory poza miejscami dozwolonymi
- poprawę atrakcyjności podróży koleją poprzez wprowadzenie rozkładów jazdy o budowie modułowej, z kursami rozłożonymi w regularnych odstępach czasowych;rozkłady te mają być odpowiednie dla osób regularnie dojeżdżających do miejsc pracy lub nauki
Francuska sieć kolejowa liczy 29 273 km (dla porównania –w Polsce jest 19 191 km linii kolejowych), z czego 1 884 km to szybka kolej. Francuski system szybkiej kolei jest największy w Europie. 15 687 km linii kolejowych jest zelektryfikowanych (53%), z czego 5 863 km napięciem 1,5 kV DC (20% ogółu), 9 698 km napięciem 25 kV AC (33%), a 126 km innymi systemami zasilania (m. in. zasilanie z trzeciej szyny).
Systemy zabezpieczenia ruchu funkcjonują w kilku technologiach: 1 807 km linii posiada system TVM stosowany dla linii dużych prędkości, a 16 292 km posiada blokadę automatyczną. Tylko 39 km linii posiada system GSM-R.
Na francuskiej sieci kolejowej znajduje się 17 351 publicznych skrzyżowań z siecią kolejową (w Polsce –15 915), z których 1 462 jest używanych tylko przez pieszych. Spośród ogólnej liczby skrzyżowań 1 767 jest strzeżonych.
Bardzo liczne są obiekty inżynieryjne –na francuskich liniach kolejowych znajdują się 1 742 tunele o łącznej długości 637 km, a także 26 733 mostów i wiaduktów. Dochodzą do nich 22 323 ściany i mury oporowe oraz 1 142 kładki. /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024