Modernizacja E30 zgodnie z planem

inforail
09.07.2018 13:58

Modernizacja trasy kolejowej E30 między Katowicami i Krakowem przebiega zgodnie z harmonogramem; zakończy się w 2020 r. – zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Po remoncie czas przejazdu pociągów między stolicami województw wyniesie ok. 1 godz.
„Modernizacja trasy kolejowej E30 to jedno z najważniejszych zadań kolejowych w Polsce” – ocenił Adamczyk, który w poniedziałek wizytował budowę. Jak podkreślił, inwestycja, której realizacja notowała kilkuletnie opóźnienia, ma niebagatelne znaczenie zarówno dla ruchu dalekobieżnego, jak i połączeń aglomeracyjnych w ramach aglomeracji krakowskiej i śląskiej.
„Dziś mogliśmy potwierdzić, że wszystkie odcinki i wszystkie kontrakty realizowane są zgodnie z oczekiwaniami i udaje się utrzymać tempo tych prac” – dodał Adamczyk i przypomniał, że prace remontowe wykonywane są przy utrzymaniu ruchu pociągów na tyle, na ile to możliwe.
Według niego po modernizacji czas podróży 77-km odcinkiem trasy E30 między Katowicami i Krakowem, którą obecnie pociągi przemierzają w 2 godz. i 30 minut, skróci się do około 1 godz.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował, że prace na linii E30 między stolicami Małopolski i woj. śląskiego obecnie koncentrują się w Małopolsce przede wszystkim na odcinku między Krzeszowicami i Trzebinią. Zadanie to notuje kilkuletnie opóźnienie – powinno być gotowe w kwietniu 2014 r.
Umowę na wykonanie inwestycji podpisano w październiku zeszłego roku z konsorcjum Torpolu i Budimeksu. Wartość planowanych prac to blisko 600 mln zł. Za te pieniądze przebudowanych będzie 47 km torów i sieci trakcyjnej, oraz 45 obiektów inżynieryjnych. Powstanie nowe lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym w Trzebini, a także przebudowane zostaną perony w Trzebini, Dulowej, Woli Filipowskiej, Krzeszowicach.
Prezes PKP PLK zadeklarował, że ostatni odcinek i cała trasa Kraków-Katowice powinny być gotowe w drugiej połowie 2020 r. Wtedy pociągi pojadą nią z prędkością 160 km/h, co pozwoli im pokonać trasę między stolicami woj. małopolskiego i śląskiego w ciągu godziny. Szacowana wartość całego projektu wynosi ponad 2 mld zł.
Z kolei na terenie Krakowa trwa modernizacja linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Podłęże, biegnącej przez centrum miasta. To obecnie najważniejsza inwestycja na terenie krakowskiego węzła kolejowego.
w ramach modernizacji tej linii kolejowej, PKP PLK wybudują 56 nowych obiektów, m.in. mostów, wiaduktów i przejść podziemnych. Wykonawca rozpoczął już przebudowę 40 obiektów.
Rozpoczęte w lipcu zeszłego roku prace modernizacyjne linii średnicowej E30 zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i dobudowanie na nim dwóch par torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych. Inwestycja o wartości 240,8 mln euro, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro, powinna się zakończyć w 2020 r.
Kontrakt obejmuje modernizację blisko 20-km odcinka torowiska. Prace wykonywane są na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta – od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.
Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej – Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. w system informacji pasażerskiej; dostosowane będą też dla osób niepełnosprawnych.