Modernizacja Dworca Wschodniego na ukończeniu
inforail
01.05.2012 10:38
Modernizacja Dworca Wschodniego na ukończeniu
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}
Dobiega końca modernizacja stacji Warszawa Wschodnia, zwaną Dworcem Wschodnim. Budynek, oddany w 1969 roku, był perłą Warszawy i najnowocześniejszym obiektem aż do oddania Dworca Centralnego w 1975 roku. W ostatnich dziesięcioleciach budynek został zaniedbany, co nałożyło się na oszczędności materiałowe podczas budowy. Dziś dworzec odzyskał dawną świetność. Zachowana została oryginalna, modernistyczna bryła architektoniczna. W najbliższych tygodniach obiekt zostanie oddany do użytku. PKP PLK, inwestor modernizacji, zorganizował 26 kwietnia prezentację obiektu dla mediów.
Budynek został gruntownie zmodernizowany, a wnętrze zrekonstruowano, zmieniając jego układ. Hol kasowy uległ przebudowie. Na środku hali, przy wschodnim wejściu, ustawiono szklaną zabudowę, zupełnie przezroczystą, która posłuży do umiejscowienia punktu obsługi podróżnych z kasami, punktem informacji, punktem prezentacji rozkładu jazdy, przechowalnią bagażu i toaletami. W głąb budynku przesunięto okienka kasowe, które obudowano granitem i szkłem. Część zachodnia obiektu zostanie przeznaczona na cele usługowo-handlowe.
Przestrzeń gastronomiczna została urządzona w formie panelu podzielonego pomiędzy fastfoody – podobnie jak w części gastronomicznej CH Arkadia lub innych centrach handlowych. Obiekty gastronomiczne będą ulokowane na miejscu dawnego sklepu z drogerią Rossman, we wschodniej części obiektu.
Z wnętrza wyeliminowano brązowe elementy, kolorowe reklamy i banery reklamowe. Po modernizacji dominuje barwa jasnoszara. Wnętrze jest wykończone granitem, szarym plastikiem (ramy okien), szkłem i aluminium.
W obiekcie zabudowano nowy system wentylacji i klimatyzacji, co umożliwi zarówno ogrzewanie, jak i chłodzenie wnętrza. W oświetleniu wykorzystano elementy ledowe. Wnętrze uległo rozjaśnieniu w porównaniu do stanu sprzed modernizacji. Montaż systemu informacji pasażerskiej nastąpi w maju, a przeprowadzi go wyspecjalizowana firma kolejowa. Celem dostosowana obiektu do potrzeb niewidomych, wprowadzona zostanie specjalna ścieżka z panelami, które będą posiadały napisy w alfabecie Braille’a.
W trakcie modernizacji zabudowano w obiekcie 6 wind. Zmieniono lokalizację toalet, których estetyka poprawiła się w sposób piorunujący. Górny poziom obiektu, który przed modernizacją służył dla potrzeb spółek kolejowych, został wzbogacony o poczekalnię VIP, która będzie dedykowana dla osób korzystających z 1 klasy pociągów kwalifikowanych Intercity.
Dla poprawy bezpieczeństwa, zabudowano systemy:
- Sygnalizację Alarmu Pożarowego
- Dźwiękowy System Ostrzegawczy
- Sygnalizację włamania i napadu
- System kontroli dostępu
- System telewizji dozorowej
Dodatkowo, część dworca będzie zamykana w godzinach nocnych.
W trakcie prezentacji przedstawiono dziennikarzom również piwnice dworca. Zostały one wykończone i wyposażone we wszystkie instalacje. Z racji na dużą powierzchnię, prawdopodobnie znajdzie się w nich obiekt handlowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na ukończeniu jest remont placu przed dworcem, gdzie wymieniono nawierzchnie chodników i ulic. Budynek ma zostać oddany do użytku na przełomie maja i czerwca, przed mistrzostwami piłkarskimi Euro 2012. Remont dworca podmiejskiego, ulokowanego po przeciwnej stronie peronów, zakończono w czerwcu 2011 r. Koszt modernizacji Dworca Wschodniego to 60 mln zł i został sfinansowany z budżetu państwa oraz PKP S. A. Wykonawcą prac jest STRABAG Sp. z o. o. Efektem prac będzie poprawa estetyki obiektu, przywrócenie i poprawa jego parametrów oraz zwiększenie komfortu podróżnych.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024