Modernizacja Dworca Wschodniego na ukończeniu

inforail
01.05.2012 10:38

  /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}

Dobiega końca modernizacja stacji Warszawa Wschodnia, zwaną Dworcem Wschodnim. Budynek, oddany w 1969 roku, był perłą Warszawy i najnowocześniejszym obiektem aż do oddania Dworca Centralnego w 1975 roku. W ostatnich dziesięcioleciach budynek został zaniedbany, co nałożyło się na oszczędności materiałowe podczas budowy. Dziś dworzec odzyskał dawną świetność. Zachowana została oryginalna, modernistyczna bryła architektoniczna. W najbliższych tygodniach obiekt zostanie oddany do użytku. PKP PLK, inwestor modernizacji, zorganizował 26 kwietnia prezentację obiektu dla mediów.
przedremontemzew_760 remont20110306_760 remontzew_760
Budynek został gruntownie zmodernizowany, a wnętrze zrekonstruowano, zmieniając jego układ. Hol kasowy uległ przebudowie. Na środku hali, przy wschodnim wejściu, ustawiono szklaną zabudowę, zupełnie przezroczystą, która posłuży do umiejscowienia punktu obsługi podróżnych z kasami, punktem informacji, punktem prezentacji rozkładu jazdy, przechowalnią bagażu i toaletami. W głąb budynku przesunięto okienka kasowe, które obudowano granitem i szkłem. Część zachodnia obiektu zostanie przeznaczona na cele usługowo-handlowe.
remonthala_760 remontkasy2_760 remontkasy_760
Przestrzeń gastronomiczna została urządzona w formie panelu podzielonego pomiędzy fastfoody  – podobnie jak w części gastronomicznej CH Arkadia lub innych centrach handlowych. Obiekty gastronomiczne będą ulokowane na miejscu dawnego sklepu z drogerią Rossman, we wschodniej części obiektu.

remontgastro_760

Z wnętrza wyeliminowano brązowe elementy, kolorowe reklamy i banery reklamowe. Po modernizacji dominuje barwa jasnoszara. Wnętrze jest wykończone granitem, szarym plastikiem (ramy okien), szkłem i aluminium.
przedremontem2_760 przedremontem1_760
W obiekcie zabudowano nowy system wentylacji i klimatyzacji, co umożliwi zarówno ogrzewanie, jak i chłodzenie wnętrza. W oświetleniu wykorzystano elementy ledowe. Wnętrze uległo rozjaśnieniu w porównaniu do stanu sprzed modernizacji. Montaż systemu informacji pasażerskiej nastąpi w maju, a przeprowadzi go wyspecjalizowana firma kolejowa. Celem dostosowana obiektu do potrzeb niewidomych, wprowadzona zostanie specjalna ścieżka z panelami, które będą posiadały napisy w alfabecie Braille’a.
W trakcie modernizacji zabudowano w obiekcie 6 wind. Zmieniono lokalizację toalet, których estetyka poprawiła się w sposób piorunujący. Górny poziom obiektu, który przed modernizacją służył dla potrzeb spółek kolejowych, został wzbogacony o poczekalnię VIP, która będzie dedykowana dla osób korzystających z 1 klasy pociągów kwalifikowanych Intercity.
remontlazienka_760 remontvip_760
Dla poprawy bezpieczeństwa, zabudowano systemy:
  • Sygnalizację Alarmu Pożarowego
  • Dźwiękowy System Ostrzegawczy
  • Sygnalizację włamania i napadu
  • System kontroli dostępu
  • System telewizji dozorowej
Dodatkowo, część dworca będzie zamykana w godzinach nocnych.
W trakcie prezentacji przedstawiono dziennikarzom również piwnice dworca. Zostały one wykończone i wyposażone we wszystkie instalacje. Z racji na dużą powierzchnię, prawdopodobnie znajdzie się w nich obiekt handlowy.

remontpodziemia_760

Na ukończeniu jest remont placu przed dworcem, gdzie wymieniono nawierzchnie chodników i ulic. Budynek ma zostać oddany do użytku na przełomie maja i czerwca, przed mistrzostwami piłkarskimi Euro 2012. Remont dworca podmiejskiego, ulokowanego po przeciwnej stronie peronów, zakończono w czerwcu 2011 r. Koszt modernizacji Dworca Wschodniego to 60 mln zł i został sfinansowany z budżetu państwa oraz PKP S. A. Wykonawcą prac jest STRABAG Sp. z o. o. Efektem prac będzie poprawa estetyki obiektu, przywrócenie i poprawa jego parametrów oraz zwiększenie komfortu podróżnych.

remontperony20120426_760