Mniej lokomotyw u polskich przewoźników
Jedynym rodzajem trakcyjnego taboru kolejowego w dyspozycji pasażerskich przewoźników kolejowych, którego liczba zmniejszyła się względem początku ubiegłej dekady, są lokomotywy elektryczne oraz spalinowe.
Ma to związek z coraz mniejszym wykorzystaniem składów wagonowych w codziennej obsłudze ruchu kolejowego - podał UTK.
Mniej lokomotyw
W 2012 r. przewoźnicy pasażerscy posiadali 557 lokomotyw (412 elektrycznych i 145 spalinowych). Na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba lokomotyw spalinowych spadła z 145 w 2012 r. do 105 w 2020, a w 2021 r. wzrosła i osiągnęła poziom 129. Liczba lokomotyw elektrycznych spadła z 412 w 2012 r. do 313 w 2019 r., po czym w 2020 r. i 2021 r. wyniosła odpowiednio 343 i 342.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przez ostatnie 10 lat liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) oscylowała wokół 1 200 sztuk. W 2012 roku było to 1 216 EZT, a w 2021 r. 1 242 sztuki. Wzrosła natomiast liczba spalinowych zespołów trakcyjnych, ze 157 w 2012 r. do 246 w 2021 r.
pojazdy trakcyjne | 2020 | 2021 |
lokomotywy | 448 | 471 |
elektryczne | 343 | 342 |
spalinowe | 105 | 129 |
wagony silnikowe | 76 | 81 |
elektryczne | 2 | 2 |
spalinowe | 74 | 79 |
zespoły trakcyjne | 1 423 | 1 498 |
elektryczne | 1 212 | 1 242 |
spalinowe | 209 | 246 |
dwunapędowe | 2 | 10 |