MIR tłumaczy się z prywatyzacji PKP Energetyka
Proces prywatyzacji PKP Energetyka S.A. zostałprzeprowadzony przez właściciela tego podmiotu, tj. Spółkę PKP S.A ? informuje SławomirŻałobka, podsekretarz stanu w MIR. Zgodnie z ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacjii prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ?Polskie Koleje Państwowe? należącedo Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych akcje lub udziały spółek zbywaminister właściwy do spraw transportu lub PKP S.A., na podstawie pełnomocnictwaudzielonego przez ministra właściwego do spraw transportu. Działając napodstawie przywołanej ustawy, Minister Infrastruktury i Rozwoju, w dniu 12grudnia 2014 r., udzielił Spółce PKP S.A. pełnomocnictwa do dokonania czynnościprawnych związanych ze zbyciem 100% akcji PKP Energetyka S.A. w trybienegocjacji podjętych na podstawie publicznego zaproszenia. Na podstawieudzielonego pełnomocnictwa, PKP S.A. podjęła działania mające na celuwyłonienie inwestora i ustalenie warunków transakcji.
PKP Energetyka od samego początku swojego funkcjonowania,tj. od 2001 r., była uwzględniana w planach strategicznych PKP S.A. jakopodmiot przeznaczony do prywatyzacji. W dniu 20 grudnia 2013 r. Zarząd PKPS.A., biorąc pod uwagę, między innymi, kryteria dotyczące bezpieczeństwaenergetycznego przedsiębiorców kolejowych oraz bezpieczeństwo realizacjiinwestycji strategicznych, przyjął Strategię prywatyzacji Spółki PKP EnergetykaS.A. zakładającą sprzedaż pakietu 100% akcji tej Spółki w trybie negocjacjipodjętych na podstawie publicznego zaproszenia.
Prywatyzacja spółek Grupy PKP, w tym również PKP Energetykaoznacza dla PKP S.A. możliwość pozyskania środków na spłatę zadłużenia objętegogwarancjami Skarbu Państwa, co stanowi ustawowy obowiązek Zarządu PKP S.A.Środki pozyskane z procesu prywatyzacji zostaną również wykorzystane nawsparcie realizowanego programu inwestycyjnego. PKP S.A. modernizuje i budujedworce kolejowe na terenie niemal całego kraju. Poniesione z tego tytułu wlatach 2012-2015 wydatki, z własnych środków, wyniosły 178,8 mln PLN. Ponadto,część środków pochodzących z prywatyzacji spółek Grupy PKP, PKP S.A. możeprzeznaczyć na dokapitalizowanie spółek zależnych, a tym samym wsparcierealizowanych inwestycji.
Jednocześnie Żałobka poinformował, że przed podjęciemdecyzji w sprawie zbycia akcji PKP Energetyka Minister Infrastruktury i Rozwojuzwrócił się z prośbą o opinię do innych organów administracji publicznej wsprawie wpływu prywatyzacji Spółki na interesy strategiczne, gospodarcze iobronne państwa polskiego.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych ? poinformowało, że:
Centralne Biuro Śledcze policji nie prowadziło żadnychdziałań ani postępowań w przedmiotowej sprawie;
Biuro Służby Kryminalnej KG Policji dokonało stosownychsprawdzeń i nie stwierdziło naruszeń prawa, które mogły by mieć wpływ na procesprywatyzacyjny PKPE;
Ministerstwo Gospodarki ? nie wniosło zastrzeżeń;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji ? nie przedstawiłostanowiska informując, że sprawa leży poza jego kompetencjami.
W trybie poufnym zajęły stanowisko właściwe organy ipodmioty tak w zakresie prawidłowości przeprowadzanej transakcji jaki i oceny zpunktu bezpieczeństwa nabywcy akcji, tj. CVC Capital Partners Limited orazCaryville Investments Sp. z o.o. Żaden z opiniujących organów bądź podmiotównie wniósł zastrzeżeń tak do samego procesu jak i podmiotu kupującego akcje PKPEnergetyka.
Ponadto Żałobka wyjaśnił, że Minister Skarbu Państwa, wramach posiadanych uprawnień, nie zajmował stanowiska w przedmiocie sprzedażyakcji PKP Energetyka. Jak wskazano na wstępie, podmiotem prowadzącym processprzedaży akcji PKPE był właściciel Spółki, tj. PKP S.A.
W świetle przytaczanych opinii o szczególnym znaczeniugospodarczo-obronnym PKP Energetyka należy zauważyć, że zgodnie z przepisami ustawyo komercjalizacji i prywatyzacji, do stosowania której zobowiązana jest równieżPKP S.A., Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, przedsiębiorstwapaństwowe oraz jednoosobowe spółki Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dlagospodarki państwa. Zgodnie z ustawą prywatyzacja tych przedsiębiorstw i spółekwymaga zgody Rady Ministrów. Wydane na podstawie przywołanej ustawyrozporządzenie Rady Ministrów określa wykaz 22 przedsiębiorstw państwowych orazjednoosobowych spółek Skarbu Państwa, wśród których nie wymieniono PKP Energetyki.Ponadto Spółka nie została wpisana na ?Listę podmiotów o strategicznymznaczeniu dla gospodarki państwa? sporządzoną przez Ministerstwo SkarbuPaństwa.
Szczególne znaczenie gospodarczo-obronne PKP Energetykaznalazło uregulowanie w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów w sprawiewykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Wykaz tenzostał ustalony na podstawie ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronnościpaństwa realizowanych przez przedsiębiorców. Na liście tej znalazły siępodmioty zależne od Skarbu Państwa, prywatne oraz o mieszanej strukturzewłasnościowej kapitału. Wśród nich odnajdujemy podmioty prywatne, takie jak:Polkomtel Sp. z o.o., T-Mobile Polska S.A., Orange Polska S.A., Netia S.A.,Telefonia Dialog Sp. z o.o., Multimedia Polska S.A., Elektrownia Połaniec S.A.? GDF SUEZ Energia Polska, EDF Polska S.A. (84,5% akcji w Grupie EDF posiadarząd Francji), Lubawa S.A., Lubelski Węgiel Bogdanka S.A., RWE Stoen OperatorSp. z o.o., GATX Rail Poland Sp. z o.o., Budimex S.A., Skanska S.A., StrabagSp. z o.o., Bilfinger Infrastructure S.A., EmiTel Sp. z o.o. W przypadku tychprzedsiębiorstw struktura własnościowa nie ma znaczenia dla dalszegofunkcjonowania i wypełniania przez nie roli podmiotów o szczególnym znaczeniugospodarczo-ekonomicznym.
„