MIR: InterRegio to ryzyko handlowe Przewozów Regionalnych

inforail
09.07.2015 08:37

Pociągi IR ?Bolko? i ?Piast? były uruchamiane na ryzykohandlowe Przewozów Regionalnych, spółki należącej w całości do samorządówwojewództw, które sprawują nad nią nadzór właścicielski ? poinformował SławomirŻałobka, Podsekretarz Stanu w MIR. Minister właściwy do spraw transportu niebył więc zaangażowany w funkcjonowanie ww. przewozów i tym samym resort niedysponuje informacją na temat przesłanek jakimi kierował się przewoźnikpodejmując decyzję o rezygnacji ze świadczenia usług na przedmiotowych trasach.

Żałobka poinformował także, że nie ma możliwości zapewnieniadotacji dla tych pociągów, ponieważ w tym celu konieczne jest uprzednie zawarciez Przewozami Regionalnymi umowy o świadczenie usług publicznych w zakresiekolejowych przewozów międzywojewódzkich. Obecnie nie przewiduje się zawieraniatakiej umowy z przewoźnikiem, gdyż Minister Infrastruktury i Rozwoju niedysponuje dodatkowymi środkami budżetowymi na ten cel. Poziom finansowaniaprzewozów międzywojewódzkich w latach 2011-2021 został określony w Uchwale nr214/2010 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2010 r. w sprawie finansowania międzywojewódzkichkolejowych przewozów pasażerskich. Dokument ten przewiduje przeznaczenieśrodków na sfinansowanie rekompensaty dla PKP Intercity SA i wszelkie zmiany wtej kwestii wymagają zgody w formie uchwały Rady Ministrów.

MIR podkreśla, że na trasach obsługiwanych do 13 czerwca br.pociągami ?Bolko? i ?Piast? funkcjonują alternatywne połączenia wykonywaneprzez PKP Intercity SA. Od 26 czerwca 2015 r., w zastępstwie za zlikwidowanypociąg IR ?Bolko?, został uruchomiony pociąg TLK ?Bolko? w relacji Lublin ?Wrocław Gł. ? Lublin, kursujący w okresie szczytów przewozowych, tj. w piątki iniedziele z Lublina oraz w soboty i poniedziałki z Wrocławia. Połączenie tofunkcjonuje w godzinach zbliżonych do godzin kursowania dotychczasowego pociąguIR ?Bolko?.

W przypadku trasy, którą obsługiwał pociąg IR ?Piast?,możliwy jest przejazd innymi pociągami, zarówno w relacji Warszawa ? Wrocław,jak i w relacjach pośrednich (Warszawa ? Katowice, Katowice ? Wrocław, Warszawa? Opole). Tym samym pasażerowie w dalszym ciągu mają możliwość taniegopodróżowania koleją pomiędzy ww. miastami, zarówno pociągami TLK uruchamianymina zamówienie ministra właściwego do spraw transportu, jak i połączeniamikomercyjnymi kategorii EIC i EIP, na które PKP Intercity SA oferuje w ramachprzedsprzedaży bilety w promocyjnej cenie, m.in. w relacji Warszawa ? Katowiceod 49 zł oraz na odcinkach Warszawa ? Opole i Warszawa ? Wrocław od 59 zł.