MIR: 650 zł za brak biletu w Pendolino wynika z konstrukcji pociągu

inforail
09.02.2015 07:48

Wraca sprawa opłaty 650 zł za brak biletu w pociągach Pendolino. MIR informuje, że PKP Intercity na podstawie art. 4 ustawy Prawo przewozowe ustaliły regulamin przewozu osób, rzeczy i zwierząt, w którym określone zostały m.in. zasady dostępu do pociągów uruchamianych przez tego przewoźnika. Zgodnie z postanowieniami RPO-IC we wszystkich pociągach, z wyjątkiem kategorii Express InterCity Premium, istnieje możliwość zakupu biletu na pokładzie u drużyny konduktorskiej. Podróż pociągiem EIP została przez PKP IC objęta obowiązkiem wcześniejszej rezerwacji miejsc, co jest dozwolone na podstawie art. 9 ust. 4 rozporządzenia (WE) 1371/2007. Zgodnie z tym rozporządzeniem przedsiębiorstwa kolejowe mogą wyłączyć możliwość nabycia w pociągu biletów na dane połączenie z uzasadnionych względów handlowych. W ocenie przewoźnika, w odniesieniu do pociągów EIP, które z założenia mają oferować najwyższy standard podróży w Polsce, zastosowanie tego rozwiązania posiada uzasadnienie handlowe, tj.: zwiększenie komfortu podróży i zapewnienie możliwości lepszej obsługi podróżnych.Poza wskazanym wyżej uzasadnieniem handlowym decyzja o braku możliwości zakupu biletu na pokładzie pociągów EIP podyktowana była również względami konstrukcyjnymi pociągu. Rozplanowanie przedziałów dla pasażerów jest charakterystyczne dla pociągu dalekobieżnego, co oznacza m.in. konieczność zmniejszenia szerokości korytarza między rzędami foteli (przejście wzdłuż pociągu). Przejście takie powinno zapewnić swobodne przemieszczanie się podróżnych i obsługi pociągu. PKP IC na podstawie art. 33a ust. 3 Prawa przewozowego uprawnione są do pobrania należności za przewóz i opłaty dodatkowej (kary), której wysokość uregulowana jest w §2 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 20 stycznia 2005 r. i wynosi 50-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego normalnego stosowanego przez PKP IC (obecnie jest to kwota 13 zł). Kara za jazdę bez ważnego biletu jest taka sama we wszystkich pociągach uruchamianych przez PKP IC, tj. 650 zł, przy czym w pociągach poza EIP przewoźnik dopuszcza możliwość zakupu biletu w pociągu po zgłoszeniu konduktorowi. Wówczas nie jest naliczana kara za brak biletu, a tylko opłata manipulacyjna za wystawienie biletu w pociągu. Przewoźnik w regulaminie przewozu może określić okoliczności, w jakich kara ulega obniżeniu ?np. jeśli podróżny zapłaci ją w ciągu 7 dni lub bezpośrednio w pociągu ?jest to jednak autonomiczna decyzja przewoźnika. Należy zauważyć, iż opłaty dodatkowej (kary) nie można mylić z opłatą manipulacyjną, o której mowa w art. 33a ust. 4 Prawa przewozowego. Opłata manipulacyjna to opłata ponoszona przez podróżnego w przypadku zwrotu lub umorzenia należności za przejazd i opłaty dodatkowej pobranej w przypadku stwierdzenia braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu. W przypadku opłaty manipulacyjnej jej wysokość jest ograniczona do kosztów poniesionych przez przewoźnika i określona 3 jako wysokość maksymalna, tj. nie więcej niż 10% opłaty dodatkowej (obecnie opłata manipulacyjna wynosi 20 zł). W stanowisku MIR czytamy dalej, że połączenia kolejowe wykonywane przez pociągi EIP mają charakter komercyjny i nie wchodzą w zakres umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich zawartej pomiędzy PKP IC a ministrem właściwym do spraw transportu. W związku z powyższym Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie ma możliwości bezpośredniego wpływu na decyzje PKP IC o zmianie ustalonych w RPO-IC zasad postępowania z podróżnym bez ważnego biletu w pociągu EIP.Przypomnijmy, że brak możliwości zakupu biletu w pociągu Pendolino wzbudzał od samego początku kursowania tych składów i wzbudza nadal wiele kontrowersji. Na razie przewoźnik nie zmienia swojego regulaminu, przez co nie ma możliwości nabycia biletu u obsługi pociągu. Czy to się zmieni? Być może słaba frekwencja wpłynie na podjęcie takiej decyzji. Na razie nie pomagają ani groźby ani prośby ani też interpelacje poselskie. Jak czytamy w powyższym stanowisku MIR umywa ręce, twierdząc, iż połączenia EIP mają charakter komercyjny. Swoją drogą jak na komercyjne przedsięwzięcie to frekwencja w pociągach Pendolino jest słaba i nie ma co zazdrościć chyba przewoźnikowi. Tym bardziej, że konkurencja rośnie w siłę. Dość powiedzieć, że wejście na trasę Kraków ?Warszawa zapowiedział kolejny przewoźnik autobusowy ?Lux Express. O zamiarach firmy informowaliśmy wstępnie na łamach InfoRail. Bilety na przejazd mają kosztować maksymalnie 59 zł. Coraz odważniej z PKP Intercity konkuruje także PolskiBus.com, który na pendolinowych trasach wozi swoich pasażerów za 20 zł?Co na to PKP? Podobno wydaje kolejne miliony złotych na kampanię promocyjną. Szczegółów jednak nie znamy, ani przewoźnik, ani Grupa nie przekazały żadnego komunikatu w tym zakresie. Nie ma się czym chwalić? Może rzeczywiście nie ma.