Ministerstwo Transportu: Przygotowanie kolei do zimy i nowego rozkładu jazdy

inforail
08.12.2011 12:26

Do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przychodzę z zadaniem poprawy jakości usług świadczonych przez kolej poprzez modernizację i rewitalizację linii kolejowych oraz modernizację taboru –powiedział szef resortu Sławomir Nowak podczas konferencji prasowej dotyczącej stanu przygotowań polskiej kolei do zimy oraz wprowadzenia nowego rozkładu jazdy pociągów, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia br.
Minister Sławomir Nowak powiedział, że zmiana rozkładu jazdy pociągów jest trudnym momentem zarówno dla kolei, jak i Ministra za nią odpowiedzialnego. Krytyczny pod tym względem był ubiegły rok, w którym nagromadzenie czynników zewnętrznych i wewnętrznych spowodowało spadek zaufania pasażerów do kolei.
Podczas konferencji, która odbyła się 7 grudnia br. w Warszawie Minister Sławomir Nowak przedstawił specjalny zespół do spraw wprowadzania rozkładu jazdy oraz przygotowania kolei do zimy, który rozpoczął prace od zebrania doświadczeń z ubiegłego roku. Szefem zespołu jest prezes zarządu PKP SA Maria Wasiak, a w jego skład wchodzą: Zbigniew Szafrański –prezes zarządu PKP PLK, Janusz Malinowski –prezes zarządu PKP Intercity oraz Tadeusz Skobel –prezes zarządu PKP Energetyka. Za strony resortu w pracach zespołu uczestniczy Sekretarz Stanu Tadeusz Jarmuziewicz.
Lepsza informacja dla pasażerów
Cztery krytyczne obszary wyznaczone przez resort to: rozkład jazdy pociągów, awarie, wzmożony popyt na usługi w okresie świąt oraz wsparcie pasażerów. Minister podkreślił, że niekorzystne jest zwłaszcza ciągłe zmienianie rozkładu jazdy. Dlatego zero tolerancji dla zmian w rozkładzie jazdy PKP Intercity –zapowiedział. Zwiększona została dziesięciokrotnie pojemność serwerów z rozkładem jazdy pociągów oraz obsługa infolinii. Rozkład jazdy 2011/2012 został przygotowany trzy tygodnie wcześniej. Kampania informacyjna o zmianach ruszyła 5 grudnia na dworcach oraz w pociągach. Na głównych dworcach zwiększono liczbę punktów informacyjnych. Lepszą informację zapewnią również pasażerom drużyny konduktorskie w przypadku postojów pociągów.
Więcej taboru
Do końca 2011 roku naprawionych i przygotowanych do ruchu będzie 955 wagonów, czyli o 290 więcej niż w ubiegłym roku. O 20 procent została zwiększona również rezerwa taborowa oraz wprowadzono 24-godzinną dostępność i gotowość zapleczy taborowych. PKP Intercity rozszerza system rezerwacji. Wraz z nowym rozkładem jazdy na ośmiu najdłuższych trasach w pociągach klasy ekonomicznej Twoje Linie Kolejowe wprowadzone zostaną obowiązkowe miejscówki w 2 klasie. Ponadto w okresie świąteczno-noworocznym wydłużone zostaną składy pociągów na najpopularniejszych trasach.
Usuwanie awarii
W usuwanie skutków zimy zaangażowanych będzie więcej pracowników spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. PKP Energetyka będzie dysponowała czternastoma urządzeniami nowej generacji do usuwania oblodzenia sieci trakcyjnej. Podpisane zostały umowy pomiędzy przewoźnikami kolejowymi o honorowaniu biletów w razie awarii oraz umowy z 23 przewoźnikami autobusowymi na terenie całego kraju, gdyby zachodziła konieczność uruchomienia komunikacji zastępczej.
Dworce dla pasażerów
Za bardzo ważne zadanie Minister Sławomir Nowak uznał zapewnienie serwisu dla pasażerów w przypadku utrudnień. 432 dworce będą dostępne przez 24 godziny dla pasażerów w sytuacjach kryzysowych. Na 51 dworcach w przypadku opóźnień pociągów powyżej pół godziny mają być wydawane gorące napoje. W pociągach napoje otrzymają podróżni, gdy opóźnienie przekraczać będzie 60 minut. Szef resortu zapowiedział, że w sytuacji bardzo trudnych warunków meterologicznych możliwa jest mobilizacja wojska i innych służb publicznych.