Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy opóźnienia w inwestycjach PKP PLK
Wiceministerinfrastruktury Andrzej Bittel, odpowiadając na interpelację poselską, wskazałprzyczyny w opóźnieniach w realizacji inwestycji przez PKP PLK.
Na wstępie podał, że obecnie realizowany jest największy whistorii polskiej kolei program inwestycyjny – „Krajowy Program Kolejowy do2023 roku” o wartości prawie 76 mld zł, w ramach którego realizowanych jestponad 230 projektów inwestycyjnych. KPK jest programem wieloletnim zawierającymlistę wszystkich inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe zwykorzystaniem środków finansowych, których dysponentem jest minister właściwydo spraw transportu, w perspektywie do roku 2023. Program określa cele ipriorytety inwestycyjne oraz określa źródła finansowania projektów.
W trakcie realizacji bezprecedensowego programumodernizacyjnego Ministerstwo Infrastruktury szczegółowo monitoruje realizacjęzadań inwestycyjnych przez PKP PLK. Współpraca w tym zakresie pomiędzywszystkimi zainteresowanymi podmiotami, biorącymi udział w procesiefinansowania i realizacji inwestycji, a w szczególności MinisterstwaInfrastruktury i PKP PLK pozwoli na realizację tego wyzwania.
Opóźnienia na E59
W zakresie modernizacji linii kolejowej E 59 na odcinkugranica woj. dolnośląskiego – Czempiń opóźnienie prac w głównej mierzespowodowane było odstąpieniem od umowy z wykonawcą – firmą Astaldi S.p.A.,która nie realizowała robót budowlanych w sposób prawidłowy. W związku zpowyższym, zaistniała konieczność ponownego przeprowadzenia proceduryprzetargowej na wybór wykonawcy robót, co w sposób istotny wpłynęło na terminrealizacji inwestycji pierwotnie określony na koniec 2020 roku. Z informacjiuzyskanych od PKP PLK wynika, że realizacja umowy z wybranym wykonawcąprzebiega zgodnie z nowym harmonogramem.
Odnośnie odcinka Poznań – Szczecin linii kolejowej E 59Bittel poinformował, że jego modernizacja realizowana jest w ramach dwóchodrębnych projektów:
• Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny -Szczecin Dąbie;
• Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wronki – Słonice.
Opóźnienie prac w stosunku do harmonogramu bazowego w ramachprojektu pn. „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – SzczecinDąbie” spowodowane jest wystąpieniem konieczności realizacji robót dodatkowych(wzmocnienia podtorza) oraz kolizjami z niezidentyfikowaną na etapie dokumentacjiprojektowej infrastrukturą podziemną.
Jednocześnie wiceminister podał, iż należy mieć na uwadze,że w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wronki –Słonice” umowy na roboty budowlane podpisane zostały w bieżącym roku z terminemrealizacji do końca 2022 roku i w chwili obecnej nie są identyfikowane opóźnieniaskutkujące koniecznością wydłużenia okresu realizacji.
Opóźnienia na E20
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Odnosząc się do projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 20na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz”,wiceminister poinformował, że w zakresie odcinka obejmującego LCS Kutno wykonawcarobót zobowiązany był do wykonania dodatkowych badań warunków gruntowych.Wyniki badań potwierdziły konieczność stabilizacji podłoża na wybranychodcinkach, co skutkowało łącznym wydłużeniem terminu realizacji o 10 miesięcy. Wystąpiłyponadto liczne kolizje niemożliwe do zinwentaryzowania na etapieprzygotowywania dokumentacji projektowej, w szczególności w zakresie przebudowystacji Kutno, skutkujące wstrzymaniem robót na etapie realizacji i koniecznościąprzygotowania odpowiedniej dokumentacji. Natomiast na opóźnienie w realizacjikontraktu obejmującego LCS Łowicz wpływ miały m.in.: zmiany zakresu rzeczowegokonieczne do osiągnięcia celów projektu, opóźnienie wydania pozwolenia na budowęw zakresie województwa łódzkiego, brak potencjału kadrowo-sprzętowego wykonawcyoraz nieprzewidziane kolizje z infrastrukturą podziemną. Należy jednocześniezaznaczyć, że 31 sierpnia br. zakończone zostały prace na kontrakcieobejmującym LCS Konin na linii kolejowej E 20. Ze względu na przytoczoneprzyczyny, nie jest możliwe zakończenie poszczególnych etapów prac budowlanychw ramach projektu w pierwotnie zaplanowanym terminie.
Opóźnienia na E75
W zakresie modernizowanej obecnie linii kolejowej E75 naodcinku Sadowne – Czyżew Andrzej Bittel wskazał, że od 30 grudnia 2019 rokuruch pociągów na tym odcinku odbywa się dwutorowo. Opóźnienia skutkującebrakiem możliwości zakończenia prac do końca roku 2020 dotyczą jedynie budowyskrzyżowań dwupoziomowych i związane są z wydłużoną procedurą pozyskiwaniadecyzji administracyjnych dla ww. obiektów.
Opóźnienia na E30
Odnosząc się do realizacji robót budowlanych w ramachprojektu pn. „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy –Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” wiceminister poinformował,że opóźnienie jest spowodowane koniecznością udzielenia wykonawcy zamówieniauzupełniającego na wykonanie rozszerzonego zakresu robót o pracenieprzewidziane w umowie, tj. budowę nowego obiektu mostowego nad rzeką Wisłą wkm 1,875 dla toru nr 1 linii kolejowej nr 629, uwzględniającego dodatkową infrastrukturępieszo – rowerową. W związku z powyższym, zmianie uległ termin realizacji umowyz wykonawcą wydłużający okres realizacji projektu.
Opóźnienia na liniinr 16
Odnośnie prac inwestycyjnych na linii kolejowej nr 16 ŁódźKaliska – Kutno realizowanych w ramach projektu pn. „Prace na liniachkolejowych nr 15, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno” Andrzej Bittelpoinformował, że ich zakończenie planowane jest w 2022 roku. Z uwagi na fakt,że linia kolejowa nr 16 posiada jeden tor i konieczne jest wprowadzeniezamknięć torowych dla przeprowadzenia robót budowalnych, nie ma możliwości zapewnieniaruchu kolejowego na modernizowanych odcinkach. W związku z powyższym, zachodzikonieczność wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej.
Jednocześnie Andrzej Bittel zapewnił, że wszelkie problemywystępujące w toku realizowanych prac inwestycyjnych są na bieżąco analizowanepod kątem możliwości uniknięcia ich powtórzenia w przyszłości. Przy takszerokim froncie robót, należy brać pod uwagę wystąpienie tymczasowych niedogodnościdla podróżnych i innych uczestników rynku kolejowego, niemniej jednakpodejmowane są działania mające na celu ich minimalizację.
Dodał, że należy mieć również na uwadze, że realizacja inwestycjiujętych w KPK ma na celu maksymalizację wykorzystania dostępnych środkówunijnych w okresie kwalifikowalności wydatków i terminach przewidzianych wumowach o dofinansowanie.