Ministerstwo Infrastruktury prostuje informacje w sprawie KPK
Krajowy ProgramKolejowy (KPK), wart ponad 66 mld zł, obowiązuje do 2023 r. – powiedział wewtorek podczas briefingu wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Zaznaczył,że wartość prac zrealizowanych i będących w trakcie realizacji w ramachprogramu to 38,5 mld zł.
Wiceszef resortu infrastruktury odniósł się w ten sposób -jak zaznaczył – do „nieprawdziwych informacji, które pojawiły się wprzestrzeni publicznej” w jednym z artykułów we wtorkowej prasie nt.działalności ministerstwa infrastruktury i prac na kolei. Chodzi, jak wyjaśniłresort w komunikacie, o artykuł opublikowany 11 września br. w „GazecieWyborczej”.
Jak wyjaśnił Bittel, realizacja Krajowego ProgramuKolejowego (KPK) jest zaawansowana w 60 proc., wartość prac zrealizowanych ibędących w trakcie realizacji to zaś 38,5 mld zł. „W realizacji sąinwestycje wartości około 32 mld zł, a wartość inwestycji zrealizowanych to 6,5mld zł” – wyliczył.
Podkreślił, że Krajowy Program Kolejowy, wart ponad 66 mldzł, obowiązuje nie jak podano w gazecie do 2020 r. a do roku 2O23. „Trzylata w życiu człowieka to może nie jest wielki procent, ale w życiu KPK to jużjest ogromny procent” – mówił.
Bittel odniósł się też m.in. do informacji gazety, że”na trasie Warszawa-Lublin opóźnienia sięgają kilku lat”. „Jakopóźnienia (inwestycji modernizacyjnej Warszawa-Lublin) mogą sięgać kilu lat,jeśli trzy umowy, a w zasadzie cztery (…) zostały podpisane w maju i czerwcu2017 r.” – wskazał.
Nie zgodził się też, że modernizacja linii kolejowejKraków-Katowice skróci czas przejazdu między tymi miastami do stanu z początkulat 90. „Na początku lat 90-tych, według naszej wiedzy, czas przejazdu byłnastępujący: osobowy 1 godz. 40 min., pospieszny 1 godz. 23 min., ekspres 1godz. 6 min.” – wyliczył. Podkreślił, że przed rozpoczęciem modernizacjiczas przejazdu 77-kilometrowym odcinkiem linii kolejowej E30 z Krakowa do Katowictrwał ponad 2 godz. 15 min. „Po modernizacji czas przejazdu to ok. 50minut” – powiedział.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Bittel zaznaczył, że ta linia kolejowa powinna być na tymodcinku zmodernizowana do roku 2014, a nie była. „Nadrabiamy zaległość,która już dawno powinna być zamknięta” – powiedział.
Wiceminister odniósł się też do przygotowań PKP PolskieLinie Kolejowe SA do nowej perspektywy unijnej 2021-2027. „Chcemy uniknąćbłędów, jakie zostały popełnione w przygotowaniach do obecnej perspektywy”- podkreślił. Wyjaśnił, że projektów, które będą do realizacji w kolejnejperspektywie „mamy już 52 na wartość ok. 40 mld zł”. „Są oneprzygotowywane konsekwentnie i będą zgłaszane w stosownym momencie dofinansowania unijnego” – zaznaczył.
„