Minister Wasiak dostrzega postęp w PKP PLK
PKP PLK zrobiły duży postęp, jeśli chodzi o podejście dorealizacji inwestycji ze środków unijnych – mówi PAP minister infrastruktury irozwoju Maria Wasiak. PKP PLK przy wsparciu unijnych środków planują do 2023 r.wydać 67 mld zł na modernizację infrastruktury.
PKP Polskie Linie Kolejowe – spółka, która zarządzainfrastrukturą kolejową – zapowiedziały, że w tym roku zamierzają zrealizowaćinwestycje kolejowe o wartości 11 mld zł.
PKP PLK zrobiły duży postęp, jeśli chodzi o podejściedo inwestycji realizowanych ze środków Unii Europejskiej. Spółkazoptymalizowała sposób zamawiania usług, poprawiła planowanie projektów iprzygotowanie inwestycji. To powinno gwarantować skuteczną i efektywnąrealizację projektów współfinansowanych z pieniędzy UE” – podkreśliłaWasiak.
Szefowa MIR dodała, że spółka zmieniła także formuły umów zawieranychz inwestorami. „Formuła umów, które PKP PLK chce podpisywać, jeszczebardziej akcentuje egzekwowanie terminowości i jakości wykonanych prac. W nowejperspektywie unijnej (2014-2020) PKP PLK zamierza stosować umowy według nowegowzorca, to powinno wzmocnić efektywność realizowanych przedsięwzięć” -wskazała Wasiak.
Pytana przez PAP, czy rynek wykonawców gotowy jest narealizację inwestycji kolejowych, minister odpowiedziała: „Jeszcze kilkalat temu mieliśmy duży problem z poziomem wieku projektantów, była lukapokoleniowa. Organizowano nawet ekstra kursy na Politechnikach dotycząceprojektowania kolejowego. Jednak od tego czasu wiele się zmieniło i obecnasytuacja na tym rynku jest znacznie lepsza”.
Podkreśliła też, że ogromne znaczenie ma doświadczeniezwiązane z realizacją inwestycji ze starej perspektywy unijnej. „Dużoprojektów zostało już zrealizowanych, więc zdobyta wiedza i doświadczenie będąteraz procentować. Trzeba umieć zabezpieczyć się przed ryzykami rynkowymi, aleteż pamiętać, że nie ma uniwersalnych działań czy rozwiązań, które raz nazawsze by je wyeliminowały” – dodała.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
PKP PLK podały, że poprawiły własne struktury w związku zprzygotowaniami do realizacji nowej perspektywy unijnej. Chodzi m.in. owdrożenie szeregu ułatwień dla wykonawców, takich jak zaliczki na kontrakt(przedpłaty), zapłata za materiały na placu budowy, płatności częściowe zawykonane prace. Stawiają także wymagania, takie jak obowiązek przygotowaniaprofesjonalnych harmonogramów realizacji projektu oraz efektywniejszemonitorowanie inwestycji, co ogranicza opóźnienia prac.
Duże inwestycje mają być realizowane w dwustopniowychprzetargach. Przy wyborze oferty ważna będzie nie tylko cena, ale także terminwykonania robót. Spółka będzie także wymagać od firm startujących w przetargachdoświadczenia w modernizacji infrastruktury kolejowej.
Zarządca infrastruktury chce także powołać Radę WykonawcówInwestycji Kolejowych, do której weszliby przedstawiciele największych firm zrealizujących inwestycje w PKP PLK. Celem Rady miałoby być prowadzenie dialoguz szefami firm wykonawczych na temat usprawnienia procesu inwestycyjnego.Spółka planuje także nawiązać kontakty z zagranicznymi partnerami, m.in. wpaździerniku chce zaprezentować polski rynek kolejowy w Paryżu.
„